Het Amerikaanse softwarehuis Microsoft kocht onlangs voor 26 miljard dollar het zakelijke sociale netwerk LinkedIn, één van de grootste overnames ooit in de technologiesector. Met deze overname voegt Microsoft nu ook social media toe aan de portefeuille. Eerder kocht de nieuwe topman Satya Nadella al voor 2,5 miljard dollar het buitengewoon succesvolle computerspelletje Minecraft van Mojang. Dat lijkt echter achteraf meer een zijsprong in de consumentenmarkt.
Het concern achter PowerPoint, Excel en Word wil terug naar het hart van de kantooromgeving, net als in de jaren negentig. Het doel van Microsoft is om met de overname van LinkedIn vooral de positie in de zakelijke markt verstevigen.
Microsoft betaalt 196 dollar per aandeel LinkedIn, een premie van ongeveer 50 procent. Ondanks deze premie was het aanzienlijk lager dan de koers van het afgelopen najaar, toen LinkedIn nog 250 dollar noteerde. Microsoft zal ondanks de riante kaspositie van ruim 100 miljard dollar het totale aankoopbedrag lenen. Dat stelt de onderneming overigens niet voor onoverkomelijke problemen daar Microsoft één van de twee nog resterende bedrijven in de Verenigde Staten is met een AAA-rating.
LinkedIn is met 433 miljoen leden wereldwijd het grootste sociale netwerk voor professionals. Vooral in Nederland is LinkedIn groot. Van de totale beroepsbevolking van 8,9 miljoen is bijna de helft lid. LinkedIn werd in december 2002 opgericht door Reid Hoffman en een aantal medewerkers van online betaalsysteem PayPal en datingsite Socialnet. In 2011 volgde de beursgang. Na een enthousiaste start liet de koers van het aandeel LinkedIn grote fluctuaties zien. Eén van de meest forse koersdalingen volgde op de waarschuwing van financieel directeur Steven Sordello in februari van dit jaar voor een afnemende groei. LinkedIn leverde daarop meer dan 40 procent van de beurswaarde in.
Een markt waar LinkedIn nooit voet aan de grond heeft gekregen is de communicatie binnen bedrijven, van werknemer tot werknemer. In deze markt introduceerde Facebook de abonnementsdienst At Work en in die van de start-ups is vooral het chatplatform Slack groot. Door de overname kan LinkedIn ook in deze markt groot worden, bijvoorbeeld als het zou worden opgenomen in het Office 365-systeem.
De prijs die Microsoft betaalt voor LinkedIn lijkt fors. Want 26 miljard dollar komt neer op 60 dollar per gebruiker. Van de 450 miljoen gebruikers is echter slechts ongeveer een kwart echt actief. Zo bezien betaalt Microsoft maar liefst 260 dollar per gebruiker. En, niet onbelangrijk, een mogelijke toekomstige concurrent is uitgeschakeld. Zij die cash hebben genieten vooralsnog van zeer goede maaltijden…
De meerwaarde van LinkedIn ligt voor Microsoft in de goudmijn aan data. In feite is LinkedIn een digitale rolodex. Die data kan Microsoft koppelen aan applicaties als Outlook, Office en vooral Dynamics, Microsofts toepassing voor CRM of klantenbeheer. Als Microsoft het goed aanpakt krijgen klanten van de softwarereus een unieke inkijk in de competenties en het netwerk van alle professionals op LinkedIn. Door die gegevens te dataminen kunnen ze bijvoorbeeld potentiële klanten identificeren, prospects contacteren of nagaan welke sleutelfiguren in een onderneming de budgetten beheren.
Áls Microsoft het goed aanpakt, want daar zit ‘m de kneep. Het bedrijf heeft geen goed trackrecord waar het op het succesvol integreren van aankopen aankomt. Denk aan de overname van de mobiele business van Nokia voor 9 miljard dollar. Microsoft heeft nooit een vuist kunnen maken tegen Apple en Samsung. Ook overnames van chatnetwerk Yammer (1,2 miljard dollar), het analytics-bedrijf eQuantive (6,4 miljard dollar) en internetbeldienst Skype (8,5 miljard dollar) brachten niet het succes dat Microsoft ervan verwachtte. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat critici vraagtekens zetten bij de huidige overname. Is Microsoft niet te laat en heeft het zich niet gigantisch verkeken op de opmars van sociale netwerken?
Natuurlijk kan het ook goed uitpakken. Zo kan LinkedIn wel degelijk bijdragen aan de CRM-business van Microsoft. ‘Social selling’ is een trend en het kapitaliseren van LinkedIn’s data kan Microsoft veel opleveren. Microsofts digitale assistent Cortana heeft er ook veel bij te winnen. Cortana gebruikt informatie over de gebruiker, het bedrijf waar men werkt en allerhande externe gegevens zoals over het weer en het verkeer. Door Cortana met LinkedIn te integreren krijgt men toegang tot het professionele netwerk van de gebruiker. Daar bovenop heeft LinkedIn in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse tech-bedrijven wel toegang tot de Chinese markt.
We leven inmiddels in een wereld waarin Amazon precies weet wat je koopt, Google wat je zoekt, Facebook wie uw vrienden zijn en Microsoft waar u werkt. Via de telefoon weten Google of Apple waar je bent. In de technologiewereld is steeds meer sprake van een oligopolie van Facebook, Apple, Google, Amazon en Microsoft.
Het aandeel Microsoft beweegt sinds de herfst van vorig jaar voornamelijk zijwaarts. Sinds het aantreden van topman Nadella in februari 2014 is Microsoft overigens wel weer tot leven gekomen. De koers van het aandeel is sindsdien al met meer dan 50% gestegen. Vooral de toetreding tot de Cloud business heeft de onderneming weer kleur op de wangen gegeven. In de top van de technologie branche lijkt het adagium eten of gegeten worden, maar ook de eigen keuken van Microsoft is momenteel niet te versmaden. Het aandeel handelt op een koerswinstverhouding van 18,9 en heeft een dividendrendement van ruim 2,5 procent. De honger lijkt nog niet gestild. Aan tafel!
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Microsoft in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer