Begin februari jl. maakte de Amerikaanse autoproducent General Motors (GM), onder meer de fabrikant van Opel, de jaarcijfers over 2015 bekend. Het is een recordjaar voor het concern geworden. Het bedrijfsresultaat steeg maar liefst met 66 procent ten opzichte van het vorige jaar tot 10,8 miljard dollar. De omzet viel wel wat terug, van 156 naar 152,4 miljard dollar, maar dit was geheel te wijten aan de sterke dollar. Zonder te corrigeren voor wisselkoersen steeg de omzet met 4 procent.
Hoewel de cijfers prachtig waren, temperde CEO Mary Barra de juichstemming door aan te geven dat de forse groei van de afgelopen jaren niet zal doorzetten. Een echte afname wordt echter ook niet verwacht. GM gaat er van uit dat ze de omzet rond het huidige niveau kan handhaven. De Amerikaanse rente blijft voorlopig laag genoeg voor consumentenkredieten tegen een aantrekkelijk tarief. Bovendien creëert de Amerikaanse economie volop nieuwe banen en stijgen de lonen. Het blijft goed gaan, al ligt het forse herstel van de automarkt achter ons. Wel blijft de gemiddelde leeftijd van Amerikaanse auto’s vrij hoog, een extra argument dat 2016 een uitstekend autojaar kan worden.
Om te benadrukken dat GM de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet, werd het toch al ruime dividend verhoogd en werd ook de inkoop van eigen aandelen verder opgeschroefd. Het dividend werd met 2 cent verhoogd naar 38 dollarcent per kwartaal (yield 5,1 procent). Het terugkoopprogramma van aandelen werd vrijwel verdubbeld van 5 miljard dollar naar 9 miljard dollar.
Bovendien werd de winstprognose voor 2016 met 25 cent verhoogd naar 5,75 dollar per aandeel. Dat houdt een winstgroei van 15 procent per aandeel in ten opzichte van 2015.
Het recordjaar 2015 komt vrijwel geheel op het conto van de grootste markt van GM, de Verenigde Staten, al deed het bedrijf het ook goed in China waar het ongeveer 15 procent van de markt in handen heeft. Verlies werd er geleden in Zuid Amerika en Europa. Wel werden de verliezen kleiner. In Zuid Amerika werd het verlies teruggebracht van 600 miljoen naar 200 miljoen dollar en in Europa verkleinde het verlies van 1,4 miljard naar 800 miljoen dollar. De verliezen in Europa zijn voornamelijk te wijten aan de Russische markt. Deze is totaal ingestort vanwege de recessie en/of de sancties. GM heeft inmiddels de fabrieken in Rusland gesloten en de Russische markt verlaten. Dit jaar verwacht GM zwarte cijfers te schrijven in Europa. Dat deed men voor het laatst in 1999(!).
GM is één van de meest duurzame autoconcerns ter wereld. Men heeft geleerd van de fouten uit het verleden en wil nu ‘klaar’ zijn voor de toekomst. Ging het bedrijf begin deze eeuw failliet omdat het grote, benzine slurpende auto’s bleef maken ‘omdat de Amerikaan dit nu eenmaal wil’, nu ziet het herboren bedrijf kansen in de vorm van ‘sharing’, elektrische auto’s en zelfrijdende auto’s. Met de komst van de Chevy Bolt (Opel Ampera) komt GM met een middenklasser met de prestaties qua actieradius van een Tesla Model S, maar dan goedkoper en meer bereikbaar voor ‘Joe Sixpack’.
Om voorop te blijven lopen met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, nam het bedrijf onlangs het bedrijf Cruise Automation over. Dit softwarebedrijf legt zich volledig toe op de ontwikkeling van zelfrijdende autotechnologie. Hiermee heeft GM, naast Toyota, de meeste patenten ter wereld op het gebied van deze technologie. Google, waar in de media zo vaak over wordt gesproken als we het hebben over zelfrijdende auto’s, staat pas op de 26e plaats.
De trend van sharing ziet GM eveneens doorzetten. Maar al deel je je auto in de toekomst, er zullen altijd auto’s nodig zijn die gedeeld kunnen worden. GM heeft het voornemen om deze auto’s te gaan maken en leveren. Deze levering zal dan vooral aan de bedrijven Lyft en Sidecar moeten zijn. Van beide bedrijven, concurrenten van het bekende Uber, kocht GM een deel van de aandelen zodat meepraten over de besluitvorming gegarandeerd is.
De nieuwste ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid bij GM is de geplande ontwikkeling van een elektrische fiets. GM verwacht dat daar veel belangstelling voor is in de dichtbevolkte Amerikaanse steden. In Europa is het succes ervan al aangetoond, maar in de Verenigde Staten is de elektrische fiets nog een vrijwel onbekend fenomeen.
GM-aandelen zijn ‘belachelijk’ goedkoop met een koerswinstverhouding die past bij een bedrijf in moeilijkheden. Daarvan is bij GM echter in het geheel geen sprake. Het concern heeft 23 miljard dollar cash op de bank (15,60 dollar per aandeel), meer dan genoeg om 9 miljard dollar te gebruiken voor de aangekondigde aandeleninkoop.
GM was al langer een favoriete belegging van topbeleggers als Buffett, Soros en David Einhorn (Greenlight Capital). De eerstgenoemde heeft recent 9 miljoen aandelen bijgekocht. Daarmee bezit Buffett nu 50 miljoen aandelen GM. Bovenstaande tekst geeft naar mijn mening voldoende redenen om u bij hen aan te sluiten.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel General Motors in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer