GrandVision is de grootste optiekketen ter wereld. Qua marktaandeel heeft ze in deze landen veelal een top drie positie. Dat lijkt groot en fors, maar ondanks deze fraaie opgebouwde positie bezit ze slechts 3 procent van de wereldmarkt. En dat is goed, want dat betekent dat er nog voldoende ruimte is om te groeien door overnames, zowel in opkomende als ontwikkelde markten. Die ruimte voor groei was ook de voornaamste reden van de beursgang van GrandVision per 6 februari 2015 tegen een koers van 20 euro. Er wordt naar meer zichtbaarheid gestreefd, vooral in opkomende markten. Natuurlijk zouden overnames in Latijns Amerika of Azië verkeerd kunnen uitpakken, maar het management heeft al aardig veel ervaring met het kopen en integreren van nieuwe aanwinsten.
Ongeveer 40 procent van de markt bestaat nog uit zelfstandige opticiens. Onder zelfstandige opticiens bestaat een hoge mate van vergrijzing en opvolgingsproblematiek. Verder groeit de afzetmarkt vanwege vergrijzing in de ontwikkelde markten en een groeiende middenklasse in de opkomende economieën. In Europa wordt de komende vijf jaar de marktgroei geschat op 3 procent, in Noord Amerika op 5 procent en in de opkomende landen zal de groei naar verwachting in de dubbele cijfers uitkomen. Wereldwijd zijn er 4,3 miljard mensen die oogcorrectie nodig hebben. Hiervan is 2,4 miljard (nog) niet geholpen zijn met een bril of lenzen.
Een van de bedreigingen voor GrandVision kan eventueel wijzigende regelgeving van de diverse overheden zijn. Het vak van opticien is, behalve in Frankrijk, overal vrij. Gelukkig zijn er velen die er wel degelijk voor geleerd hebben. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat een minimale opleiding verplicht gaat worden, met de nodige opleidingskosten tot gevolg.
Diverse analisten geven daarnaast aan dat het eenvoudiger worden van ogen laseren een bedreiging voor GrandVision zou kunnen worden, evenals het kopen van brillen via internet. Mijn inschatting is dat dit wel mee zou vallen. Het blijft maatwerk in de meeste gevallen.
Het aantal argumenten dat pleit voor een belegging heeft wat mij betreft echter de overhand. Het overgrote deel van de winkels wordt gehuurd. Totaal zijn er maar 6 panden in eigendom. De gemiddelde huurtermijn bedraagt slechts 4,4 jaar. Dit maakt het bedrijf flexibel om eenvoudig locaties aan te passen en in de juiste winkelstraten aanwezig te zijn.
Hoewel de liquiditeit van de verhandelde aandelen gering is, staat er een uiterst stabiele, rijke en ervaren grootaandeelhouder op de achtergrond. De kans op rare sprongen is hierdoor klein en dat geeft beleggers vertrouwen. Van het totaal aantal aandelen is 76,72 procent in bezit van HAL en 1,35 procent in bezit van het management. HAL heeft aangegeven het restant aan aandelen in haar portefeuille voorlopig aan te houden. Daarmee blijft de liquiditeit voorlopig beperkt. Desondanks zou GrandVision toch op korte termijn in de AEX opgenomen kunnen gaan worden.
Over het eerste kwartaal groeide de omzet met een krappe 17 procent tot 784 miljoen euro. Ex valuta-effecten kwam de toename van de omzet uit op 5,5 procent. GrandVision realiseert een stabiele, hoge brutomarge van 73 tot75 procent. Veel van de brillen worden ingekocht in het Verre Oosten en betaald in dollars. De dollar wordt voor 12 maanden gehedged, dus van hogere inkoopkosten als gevolg van de duurdere dollar heeft het bedrijf nu nog geen last. Maar uiteindelijk gaat dat wel komen natuurlijk. Ongeveer 10 procent van de inkoopkosten is dollar gerelateerd.
Hoewel GrandVision zeer internationaal is, is het toch vooral een ‘Europa-play’. 90 procent van de omzet komt uit Europa, waarvan met 65 procent het merendeel uit Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. De overige 10 procent van de omzet komt uit Latijns Amerika en Azië.
De koerswinstverhouding van ruim 23 voor 2016 lijkt aan de hoge kant. Relatief gezien valt deze echter mee. De belangrijkste sectorgenoten waarmee GrandVision zich kan meten hebben hogere koerswinstverhoudingen. Volgens Bloomberg wordt voor 2016 voor Fielmann 29,3 keer de winst betaald, voor Luxottica 29,2 keer en voor Essilor 26,9 keer. De discount van meer dan 10 procent wordt ten opzichte van Luxottica verklaard doordat dit bedrijf zichzelf hogere doelen stelt, Essilor heeft een grotere exposure naar opkomende markten en Fielmann heeft een groter marktaandeel in Duitsland en Oostenrijk.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel GrandVision in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer