De kwartaalcijfers die Ahold Delhaize vandaag presenteert zijn geheel in lijn met de verwachting die zeventien analisten vooraf gemiddeld hadden. De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op €23,4 miljard en die voor het jaar 2022 op €87,0 miljard. De operationele marge kwam uit op 4,4%, in lijn met de verwachting van 4%+ die het management had afgegeven.
In het vierde kwartaal presteerden de merken in de VS het beste. De omzet groeide met 9,3% ten opzichte van een jaar eerder. Dat is meer dan de 8,1% die werd verwacht. Daar staat tegenover dat Europa met een omzetgroei van 5,7% licht achterbleef bij de schatting vooraf.
Onder aan de streep bleef een winst per aandeel over van €2,55. Op basis daarvan handhaaft Ahold Delhaize het dividendbeleid. Er werd geen nieuw programma voor aandeleninkoop aangekondigd. Al met al een solide resultaat.
Is Bol.com het zorgenkind?
Wellicht is enige uitschieter de matige prestatie van Bol.com. De online verkopen van Ahold Delhaize namen in Q4 en heel 2022 toe met 5,0% en 4,9%. Zonder de bijdrage van Bol.com waren die cijfers respectievelijk 14,4% en 11,8%. Investeringen drukten het resultaat en dienen zich op middellange termijn uit te betalen. Op basis van deze resultaten lijkt een beursgang voor Bol.com nog ver weg.
Vooruitzicht 2023
Ook de vooruitblik van Ahold Delhaize op 2023 is niet verrassend en valt daarom enigszins tegen. De verwachting voor de operationele marge wordt gehandhaafd op 4%, de winst per aandeel zal uitkomen ‘op ongeveer het niveau van 2022’. Geen winstgroei dus. De grootgrutter zet in op een kostenbesparing van $1 miljard om de hogere kosten door de aanhoudende inflatie te compenseren. Het concern belooft op 1 maart 2023, bij de prestatie van het jaarverslag over 2022, een meer gedetailleerd overzicht van de financiële verwachting voor heel 2023 te geven.
Komt de fantasie terug?
In 2022 was er opwinding bij beleggers door een eventuele overname door Ahold Delhaize tijdens de consolidatiegolf in de VS. Topman Frans Muller hintte daar al eerder op. In de tweede helft van het jaar bleek branchegenoot Albertsons echter een prooi voor Kroger. Wellicht heeft het recent aangekondigde vertrek van Ahold Delhaize CFO Natalie Knight daar mee te maken. Zij wilde na een carrière van 25 jaar in Europa graag terug naar haar geboorteland. Na het afketsen zal de overnamestrategie van het bedrijf niet zijn veranderd. Voor het enthousiasme bij beleggers en de fantasie in het aandeel zouden nieuwe speculaties heel welkom zijn.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden