Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Zijn de gouden tijden voor de consument voorbij?

Het valt zonder meer op. De alledaagse boodschappen worden steeds duurder. De inflatie speelt hier een belangrijke rol, maar ook gebrekkige aanvoerlijnen. Er lijkt een breuk met het recente verleden zichtbaar te worden. Tot voor heel kort kon de consument kiezen uit een nagenoeg eindeloos aanbod van goederen en diensten tegen soms bodemprijzen. Ook vond er een explosie plaats op het gebied van consumententechnologie en innovatie.

Daar lijkt nu een einde aan te komen. Veel consumenten zijn ineens heel voorzichtig geworden. Met een schuin oog gericht op de energierekening hebben ze even geen aandacht voor de zoveelste yogurthvariatie. Ze gaan nu ook liever winkelen bij de Lidl of de Aldi dan bij een modieuze boutique. Dat is terug te zien aan koersbewegingen van aandelen. Beyond Meat is getuimeld, maar achterblijvers als Kraft Heinz en Campbell Soup zien hun koersen juist stijgen. Een bedrijf als Danone heeft aangekondigd back to basics te gaan.

Dit is allemaal slecht nieuws voor jonge startups met innovatieve producten en diensten. Ze zullen steeds moeilijk een plaatsje op het schap van de supermarkt krijgen. Maar het negatieve effect kan wel eens groter blijken. Wat te denken van boodschappenbezorgers, online fitness apps. Die kunnen wel eens het loodje gaan leggen, als beleggers toch liever eerst winst zien in plaats van snelle groei en pas op termijn een mooi dividend.

Cathy Wood met haar Ark Investment funds levert voor deze onzekerheid het bewijs. Haar fondsen zijn de afgelopen maanden fors getuimeld. Ergo, we kunnen weleens te maken krijgen met niet alleen half gevulde schappen, maar ook nog eens met een mager toegeruste appstore. Met een beetje pech gaan we nog eens terecht mijmeren over de goede oude tijd toen er een overvloed aan goederen en diensten bestond! Gaan we een pas op de plaats maken en zou dat erg zijn? Voor de belegger is het wel oppassen geblazen!

Dit bericht delen
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.