Kleding peperduur?

Het AD kopt in grote letters op haar voorpagina vanochtend: kleding dit najaar peperduur. Wat blijkt, de belangrijkste grondstof voor kleding, katoen, is dit jaar 30% in prijs opgelopen en dit moet doorberekend worden aan de getergde consument die zijn koopkracht verder ziet afkalven. Volgens de branche organisatie CBW-Mitex zijn prijsstijgingen van 10 tot 15% onvermijdelijk. Het voorpagina artikel van het AD wordt klakkeloos overgenomen door de andere media.

Toch eens even kijken wat de katoenprijzen hebben gedaan, zeg, de laatste 25 jaar:

Klik op grafiek om te vergroten (opent in nieuw venster)

Hmm, eigenlijk helemaal niets. We handelen al 25 jaar in absoluut gezien dezelfde range en gecorrigeerd voor inflatie  is de prijs feitelijk al 25 jaar dalende. De prijs van katoen is wel recentelijk opgelopen van 64 US dollarcent naar 82 US dollarcent per pond katoen. In een gemiddelde spijkerbroek zit anderhalve pond katoen. De stijging per spijkerbroek is dus 0.27 US$, oftewel: 0.21 euro per spijkerbroek. Het doorberekenen van de stijging van katoenprijzen voor een spijkerbroek van euro 100 komt dus neer op een prijsstijging van plusminus 0.2%.

CBW-Mitex, de belangenbehartiger van Nederlandse kledingzaken, bereidt de consument echter voor  op “onvermijdelijke”prijsstijgingen tot 15%.  In het artikel worden meerdere branche vertegenwoordigers geciteerd die het zure nieuws voor consumenten gretig beamen. CBW-Mitex behartigt de belangen van 7500 Nederlandse kledingzaken, betalende leden. Het is in feite haar goed recht om in deze zware economische tijden een klimaat te creëren waardoor haar leden door forse prijsverhogingen hun winstgevendheid kunnen opkrikken.

Het AD heeft vandaag haar voorpagina en pagina 3 gereserveerd om de propaganda van CBW-Mitex een podium te geven…

Jasper Pool

www.beleggingsdoel.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.