skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Weekvisie AEX

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Satilmis Satilmis 11 jaren, 12 maanden geleden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Steeds krijgt optimisme weer de overhand. Negatieve berichten hebben de afgelopen twee weken amper kans gekregen de koersen te drukken. Iedere keer weer, trekt de markt genoeg kopers aan om de beurskoersen hoger te duwen. De trend is nog steeds opwaarts en mijn eerder gestelde koersdoelen zijn nog niet bereikt. Volgende week dus gewoon weer verder stijgen.

    Iedereen kent inmiddels de bandbreedte waarbinnen de AEX al het hele jaar beweegt. Bodems rond de 306-310 en toppen rond de 339-341. Gezien het punt waar wij ons nu op bevinden is er dus nog een paar punten ruimte naar boven. Ik verwacht een snelle positieve start richting die bovenkant van de bandbreedte en vervolgens later in de week wat meer neutrale tot licht negatieve standen door winstnemingen.

    Het plaatje is simpel, het doel is duidelijk. Weerstand ligt er rond die ook al zo bekende 328-zone. Ik zit long in de index, long in de euro en short in de obligaties.

    Vanaf vandaag zal ik in dit onderwerp wekelijks mijn visie plaatsen. Ik beschrijf op mijn eigen site dagelijks de gang van zaken op de beurs en stel bezoekers op de hoogte van mijn beleggingen in turbo’s. Via deze weg probeer ik meer mensen te bereiken en feedback te krijgen op mijn manier van werken.

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    De tradingrange van de AEX, met bodems rond de 306-310 punten en topvorming rond de 339-342 punten, is iedereen inmiddels meer dan bekend. De laatste beweging richting de weerstandszone aan de bovenkant lijkt zo goed als voltooid. Misschien komende week eerst nog ietsje verder omhoog kruipen, maar dan staat niets de bekende daling meer in de weg. Eerste halte en koersdoel is de minstens net zo bekende zone rond de 327-329 punten.

    Of de AEX vervolgens ook nog een stop bij de volgende halte van 310-312 of zelfs 306-308 punten gaat maken moeten we daarna weer bekijken. Dat hangt af van de macro-economische cijfers die naar buiten komen. Vooralsnog lijken die te slecht om nu al te zorgen voor een uitbraak, maar wel al weer een tijdje goed genoeg om een double-dip zo goed als uit te sluiten.

    Ondanks dat vorige week qua koers nauwelijks voor verschil heeft gezorgd, is de grafiek er aardig van afgeknapt. Zo’n beetje alle trendvolgende indicatoren zijn gedraaid of zijn aan het draaien. In de onderstaande grafiek ziet u neerwaarts gerichte stochastics, dalende BullBearPower, dalende TurboTradingTrend en Pulse heeft een tijdje geleden al een verkoopsignaal afgegeven.

    Maar enkel signalen op de AEX zijn niet genoeg voor een volledige trendommekeer en een wisselende beweging voor de komende weken. Dat moet ook terug te zien zijn in grafieken van de andere aandelenmarkten. Onderstaand als eerst de daggrafiek van de Duitse DAX. De laatste candle is enorm. Ondanks dat de index afgelopen vrijdag namelijk maar 0,64% in het rood gesloten is, is ook nog eens de toch behoorlijke openingswinst volledig verdwenen. Een slecht teken.

    Tot slot bekijken we de Amerikaanse beurzen. Deze zijn vaak leidinggevend. De S&P daggrafiek zou zo in de schoolboeken Technisch Analyse kunnen staan. De stijging stokt, keurig bij de eerdere top(pen) rond de 1.130 punten. De S&P had eerder moeite met het 61,8% fibonacci niveau, dat wordt dan ook het eerste koersdoel. Dit komt qua percentage bovendien keurig overeen met een AEX rond de 327-329 punten.

    De Dow Jones kent net als de DAX een TurboTradingTrend die van geen ophouden weet. Toch is het altijd oppassen geblazen met zulke hoge waardes. Zelden duurt een beweging dusdanig lang dat we deze indicator nog verder zien oplopen. De 3 is bijvoorbeeld de afgelopen jaren slechts enkele keren in ultieme euforie behaald. En ultieme euforie maken de huidige macro-economische cijfers nog niet los. Combineer dit met een al langer twijfelende BullBearPower, en ook deze index lijkt een nieuwe daling aan te geven.

    Turbo-Trading heeft nog geen positie, maar staat op de uitkijk voor turbo’s short op verschillende indices die mogelijk na een groene opening op maandag ingenomen kunnen worden. Voor het weekend is de short positie in de bund met winst verkocht. Want ook de obligaties liepen die dag weer ietsje op. Samen met het stijgende goud ook weer een signaal dat er nog steeds veel onzekerheid in de markt zit. Onzekerheid die tot verkopen leidt, met een AEX weekslot rond de 327-329 punten als gevolg.

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo beleggen op http://www.turbo-trading.nl

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Het scenario komt perfect uit. Turbo-Trading ging long voor een rit naar de toppen in de buurt van 340, opende in deze zone weer short posities en nam rond de 330 daar weer afscheid van. Het komt het rendement zeker ten goede. De correctie op de enorme septemberstijging lijkt nu voorbij, en de uitbraak boven de weerstandszone is nog maar een kwestie van tijd. De Amerikaanse beurzen zijn er zelfs al vandoor…

    De enorme stijging van vrijdag is het enige wat de glazen bol niet had aangegeven. Het was de bedoeling om in namiddag, met de AEX nog rond de 330 punten, in te kunnen kopen en komende week pas opnieuw te gaan stijgen. Turbo-Trading blijft wel uitgaan van verdere stijging en staat daarom op de uitkijk om komende week op de dipjes te kopen en zo de uitbraak naar boven niet te missen verder te missen. Of die uitbraak er komende week ook al definitief gaat komen is niet zeker, maar er zal in ieder geval een zoveelste poging gedaan worden.

    Er wordt uitgegaan van een kleine daling in de vorm van een negatieve dag aan het begin van de week. Dit geeft de ideale koopkans voor een rit met turbo longs naar de rand van de weerstandszone. Koersdoel en eerste target voor eventuele posities is eind komende week daarom 340-343 voor de AEX.

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo beleggen op http://www.turbo-trading.nl

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Al enkele weken wachten we op de grote beweging. Breekt de AEX aan de onder- of bovenkant uit? We sukkelen nu al tijden op en neer tussen ruim genomen de 328 punten aan de onderkant en de 341 punten aan de bovenkant. Ik ga al een tijdje uit van hogere koersen. Ik acht het niet onmogelijk de 400 punten eind dit jaar op de borden te zien. Toch laat de uitbraak nu wel erg lang op zich wachten.

    Als de AEX naar beneden uit de stevige steunzone rond de 328-330 valt, gaan er zoals ik al steeds zeg enge dingen gebeuren. Maar zolang we daarboven blijven, is het wachten op het grote goede nieuws wat voor de beweging zorgt die ons uiteindelijk boven de bekende bandbreedte uit tilt. Toch is het voor komende week misschien niet slim om long in te stappen en achterover te leunen. Het loont wellicht de moeite om na de waarschijnlijk hogere opening op maandag zelfs even in de shorts te stappen. De rit van tien punten naar beneden kan best nog wel eens gemaakt worden.

    Laten we eerst een rondje langs de grafieken van bekende indices maken.

    U ziet hieronder de AEX daggrafiek. De bekende weerstandszone is lichtgroen gearceerd en verschillende steunlijnen lopen rond de 330 punten. Het is duidelijk dat de AEX voortdurend het hoofd stoot tegen de lichtgroene weerstand, en opveert vanaf de steun. De TurboTradingTrend en BullBearPower zijn ingezakt, maar de Stochastische indicatoren geven een duidelijk koopsignaal. Het trendvolgend systeem TS44 heeft al verschillende negatieve signalen afgegeven. Dat kan best eens loos alarm zijn in een zijwaartse markt, maar toch is het opmerkelijk dat er onder alle gegeven signalen de laatste tijd geen enkel koopsginaal zit.

    De Duitse DAX vertoont bijna hetzelfde beeld als de AEX, met dat verschil dat de daghoogste en -laagste koers vaak nog verder uit elkaar liggen. De index is erg bewegelijk. Aan de TurboTradingTrend te zien is er echter geen duidelijk beeld van waar het heen gaat.

    Aan de wat verder uitgezoomde grafiek van de Dow Jones hieronder, zien we een heel ander patroon. Niks geen zijwaartse markt, gewoon steeds hogere koersen en een vrij grof stijgend trendkanaal. Er moet opgemerkt worden dat de TurboTradingTrend terugloopt en dat de index tegen de bovenkant van het kanaal aan zit te hikken. Ook moet het begrip ankering mee worden genomen. Particuliere beleggers hechten veel waarde aan mooie grote rond getallen. Rond de huidige koersen bij de 11.000 punten kan dus nog wel eens iets gaan gebeuren.

    De eerste keer in dit theater, is de FTSE-grafiek. Ik bekijk deze zelden, omdat de DAX als grote Europese index vaak voldoende duidelijk is. Deze keer verschillen de FTSE en DAX echter zoveel dat ik u de grafiek niet wilde onthouden. Het is opvallend hoezeer het patroon lijkt op de Amerikaanse markten en afwijkt van het zijwaartste gedoe in de Europese indices. De reden van deze koersstijging is echter BP. Het oliefonds weegt zwaar in de FTSE en is door het afsluiten van de ramp in de Mexicaanse golf langzaam aan het stijgen naar beter passende koersen.

    De koning der indices is voor het laatste bewaard. De S&P 500 moet altijd als leidend worden ervaren. Het beeld van een stijgend trendkanaal is hier duidelijk. Hogere toppen en hogere bodems. Het patroon is, zoals bijna altijd, zelfs velen malen duidelijker dan dat van de Dow Jones. Kijkend naar de onderstaande grafiek van de S&P 500 lijkt er geen vuiltje aan de lucht., hoewel ook hier de bovenkant van het trendkanaal is bereikt.

    Kort samengevat geven Amerikaanse markten geen reden voor twijfel aan verdere stijging, maar lopen aan de bovenkant tegen de rand van het trendkanaal aan. In Europa gaat enkel de FTSE mee, maar dat is vooral te danken aan de koersstijging van BP. De grote DAX en de AEX blijven zijwaarts bewegen en geven geen duidelijk beeld. De reden van dit afwijkende beeld is de verzwakking van de dollar. Om dit te bevestigen kijk ik tot slot naar de grafiek van de Nikkei.

    De Nikkei geeft net als de Europese markten een zijwaarts beeld af. Door de extra moeite die de Japanse Centrale bank tevergeefs doet om de yen te laten verzwakken, is het beeld echter nog iets negatiever. De stochastische indicatoren lijken een top aan te gaan geven en de TurboTradingTrend loopt af. De grafiek laat boven alles zien dat de verzwakkende dollar de enige reden is voor stijgende Amerikaanse markten, omdat ook hier geen sprake is van een stijgend trendkanaal. Volkomen logisch allemaal, maar een echte bullmarkt wordt normaal gesproken wereldwijd gedragen.

    Alcoa heeft het kwartaalcijferseizoen goed afgetrapt. Komende week komen o.a. Intel en JP Morgan aan het begin van de week en volgen Google en General Electric tegen het weekeinde. De macro-economische publicaties vielen vorige week behoorlijk tegen. Enkel door hoop op steunmaatregelen zakten de markten vrijdag na het bekendmaken van de banenkrimp niet volledig in elkaar. Als echter de bedrijfsresultaten ook gaan tegenvallen, kunnen beleggers niet meer om een daling heen. En die bedrijfsresultaten gaan naar mijn idee geen zeer duidelijk overtuigend positief beeld geven. Na een aantal kwartalen van extreem goed of slecht, kan het derde kwartaal wel eens veel meer confirm verwachting zijn. Het is aan de belegger en het sentiment hoe hierop gereageerd gaat worden.

    Tot slot spelen ook de tussentijdse verkiezingen in de VS mee in het koersverloop de komende tijd. Republikeinen willen natuurlijk koste van het kost Obama slecht voor de dag laten komen. Met voldoende machtige posities in bezit kunnen ze dat beeld wel eens meer en meer naar hun hand gaan zetten de komende tijd.

    Samenvattend hebben we dus de volgende ingredienten om het meest voor de handliggende verdere koersverloop te bepalen:
    • Zijwaartste Europese markten met nauwe tradingrange binnen grotere geheel
    • Zijwaarste Aziatische markten, met neiging tot daling vanwege valutaproblemen
    • Stijgende Amerikaanse markten vanwege zwakke dollar, tegen de toppen van het trendkanaal
    • Aankomende kwartaalcijfers die veelal confirm verwachting zullen zijn
    • Afwachtend sentiment met balans tussen kopers en verkopers
    • Meer en meer negatieve berichten over de economie vanwege aankomende verkiezingen

    Deze punten geven voldoende argumenten om een uitbraak in de Europese markten voorlopig op de lange baan te schuiven. Tegen het eind van het jaar is een flinke rally nog best mogelijk, maar voor nu is er te weinig kracht en impuls om te stijgen. Als de Amerkaanse markten gaan corrigeren vanwege slechte berichten rondom de aankomende verkiezingen, kunnen wij hier in Europa ook wel eens mee gaan dalen. Belegger kunnen aan de hand van macro-economische cijfers en bedrijfsresultaten niet enthousiast genoeg worden om door te stijgen.

    De komende periode zal Turbo-Trading veel handelen op individuele kansen bij bedrijven en inspelen om agendapunten en nieuwsberichten. Binnen de nauwe tradingrange kopen we de dips en verkopen de toppen. Daar beginnen we bijvoorbeeld aanstaande maandag mee als de AEX waarschijnlijk weer eens het hoofd stoot aan de weerstandszone. Het is een kwestie van uitbreken of teruggefloten worden. Natuurlijk is het rond de weerstanden steeds weer even spannend en is er die hoop op doorstoten, maar als realist valt er dan nu eenmaal meer geld te verdienen. Ik ga uit van een weekslot rond de 330 punten voor de AEX en eveneens ongeveer anderhalf tot twee procent lagere koersen bij de andere indices.

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo beleggen op http://www.turbo-trading.nl

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Erg duidelijke grafieken Selwyn, zeer mooi overzicht. Er valt veel informatie uit te halen en totaal niet storend. Bedankt voor de grafieken.

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Vorige week moesten we aan de hand van de grafieken en macro-economische cijfers nog stellen dat de uitbraak wel eens langer kon duren dan verwacht. Door zeer goede bedrijfsresultaten en het aan de Fed te danken positieve sentiment in de V.S, lijkt die uitbraak nu dan toch eraan te komen. In Amerika staan de grote aandelenmarkten al een tijdje boven de sterke weerstanden en worden maar niet teruggefloten. Wij in Europa gaan er komende week gewoon achteraan.

    De situatie in de V.S. kent u inmiddels. Vorige week werd een uitgebreid rondje langs de grafieken gemaakt. De koersen lopen daar enorm op door de aangekondigde stimuli van de centrale banken. Het was wachten om te zien wat de Europese beurzen zouden gaan doen voordat met zekerheid actie kon worden ondernomen. Die duidelijkheid is nu gekomen. De onderstaande grafiek van de Duitse DAX legt dat beter uit dan duizend woorden.

    Juist, de Duitse hoofdgraadmeter is er vandoor. De index is dwars door alle weerstandszones heen geknald. Het lijkt nu slechts een kwestie van tijd voordat de AEX er achteraan gaat. Een uitbraak is op handen.

    Turbo-Trading heeft vanwege opvallend goed presterende tech-fondsen al een long positie in de technologiezware Nasdaq. Technologiefondsen Apple, IBM en Philips komen maandag met kwartaalcijfers. Naar mijn verwachting zullen die net zo goed ontvangen worden als Google, AMD en ASML. Dat is niet alleen goed voor de Nasdaq, maar ook voor het algehele sentiment. Waarschijnlijk worden maandag de posities daarom al uitgebreid met meer turbo long op de indices. De AEX heeft nog wat in te halen, dus dat lijkt een goede keus..

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo beleggen op http://www.turbo-trading.nl

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Erg duidelijke grafieken Selwyn, zeer mooi overzicht. Er valt veel informatie uit te halen en totaal niet storend. Bedankt voor de grafieken.
    Bedankt Geert. Ik doe iedere keer weer mijn best om een zo duidelijk mogelijk verhaal met goede argumenten neer te zetten. 🙂

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Vorige week gaf ik al aan dat er op basis van het nieuws, sentiment en de macro-economische cijfers nu eindelijk een uitbraak op komst was. Met de plannen van de Fed, kwam die uitbraak er nu ook eindelijk eens, en kon de Turbo-Trading portefeuille oplopen. Voor dit jaar staat de rendementsteller op 49,9%. De laatste bewegingen op de beurs lopen bijna exact zoals verwacht en op een enkele misser na, kunnen alle acties met een mooi winstje afgesloten worden. Momenteel is de portefeuille helemaal leeg. Een goed moment om lid te worden en de portefeuille te gaan volgen dus. Er zijn namelijk veel kansen, en door op de juiste manier hierop in te spelen verwacht ik de 60% voor dit jaar nog gemakkelijk te halen.

    Voor volgende week is de richting duidelijk. Alle signalen staan op groen. Vorige week kwam het groen licht van de fundamentele kant en eerder sprong het verkeerslicht al op groen vanwege intermarket analyse. Op basis van de andere stijgende Europese indices, zou de AEX namelijk niet lang achter kunnen blijven. Ook tradingsysteem TS44 gaf al voor vorige week een koopsignaal af. Nu is ook bij de laatste manier van analyse, het beeld duidelijk geworden. Op basis van technisch analyse zou u wat mij betreft nu ook long moeten zitten.

    Zoals gezegd gaf het tradingsysteem TS44 al eerder een koopsignaal. Het systeem kijkt naar patronen en indicatoren en kiest een richting, die soms met het blote oog niet duidelijk op te maken is. Nu kan echter iedereen aan de bovenstaande grafiek zien dat het beeld positief is. De TurboTradingTrend loopt op. De BullBearPower loopt op. De stochastische indicatoren voorspelden weer eens keurig de bodem en ook bij het zelfbrouwsel Pulse staat het licht op groen. De rode lijn heeft immers een bodem gezet, en de blauwe lijn loopt op.

    De Turbo-Trading portefeuille heeft zoals gezegd de winsten op long posities vrijdag verzilverd. Er was namelijk een grote kans dat beleggers vlak voor het weekend winst zouden nemen op de zeer positieve week. Dat viel achteraf gezien reuze mee. Wellicht komt het dipje nu aan het begin van komende week. Op dat dipje staan wij echter vooraan in de rij om weer te kopen. Het koersdoel voor de AEX is de top van eerder dit jaar, maar stiekem zou een echte eindejaarsrally de boel nog wel eens veel hoger kunnen tillen.

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo beleggen op http://www.turbo-trading.nl

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Zoals u weet ben ik positief voor 2011. Die magere paar procenten winst die de AEX dit jaar is gestegen, moeten komend jaar verdubbeld kunnen worden. In een eerdere column schudde ik 50 redenen voor stijgende koersen uit mijn mauw. Toch verwacht ik op korte termijn eerst een korte correctie.

    Welk nieuwtje er voor een daling zal gaan zorgen is nog niet duidelijk. Het zijn puur de grafieken die op een correctie wijzen. Er circuleren wel weer geruchten rond over de PIIGS-landen (het woord van 2010). Zo liep vorige week de tienjaarsrente van Griekenland op tot recordniveau’s. Deze is zelfs weer hoger dan op de vooravond van het weekend waarin de Grieken de Europese steun ontvingen. Het is nog niet terug te zien aan de koersen van de euro, maar feit blijft dat het laatste hierover nog niet gezegd is.

    Bekijk AEX daggrafiek:

    In de daggrafiek van AEX hierboven ziet u de bekende TurboTradingTrend, RSI en het momentum. Ook de signalen van beleggingssysteem TS44 worden vertoond. Zoals u kunt zien, heeft dat systeem vorige week zelfs tot driemaal toe een verkoopsignaal gegenereerd. Daarnaast lopen de RSI en het momentum terug en is de TurboTradingTrend wel erg hoog opgelopen.

    Omdat traditioneel de eerste dag van het nieuwe jaar vaak een plusdag is, is er voor de Turbo-Trading portefeuille nog even gewacht met shortposities. Zodra komende week de nieuwjaarsstijging stokt, kopen we de eerte shorts. Voor de AEX is het eerste koersdoel de zone in het oranje tussen grofweg de 349 en 353 punten. Als de daling heftiger wordt kan de groene zone tussen de 338 en 342 weer in beeld komen.

    Selwyn Duijvestijn
    http://www.Turbo-Trading.nl

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    @turbotrading is het tijd om in shorts te stappen?

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Jazeker. Eerste turbo short is in de namiddag aangekocht. Keurig de groene eerste dag van het jaar afgewacht en toen ingestapt. Morgen op de uitkijk naar short FTSE en olie. Kon wel eens rap gaan gebeuren…

    #link naar dit bericht
    Avatar
    mike
    Bijdrager

    @turbotrading

    Ik neem aan de eerste turbo short aangekocht op de AEX. Waarom dan ook nog uitkijken naar een positie short op de FTSE. Is dat niet meer van hetzelfde?

    #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Ik neem aan de eerste turbo short aangekocht op de AEX. Waarom dan ook nog uitkijken naar een positie short op de FTSE. Is dat niet meer van hetzelfde?
    Deze short is inderdaad gekocht voor de AEX, om de redenen op de vorige pagina. Hoewel er een behoorlijke overlap is tussen de Europese indices, is het vaak toch de moeite om te spreiden, te kijken waar het meeste rendement te behalen valt en niet blind altijd short AEX te gaan.

    Door het type aandelen in een bepaalde index, is de een soms net iets interessanter dan de ander. Zo wegen de autobouwers het zwaarst in de DAX, bepalen vooral Arcelor en ING de koers van de AEX, staat de CAC meer bloot aan problemen in Spanje, etc.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    TurboTrading schreef:
    Jazeker. Eerste turbo short is in de namiddag aangekocht. Keurig de groene eerste dag van het jaar afgewacht en toen ingestapt. Morgen op de uitkijk naar short FTSE en olie. Kon wel eens rap gaan gebeuren…

    Goed getimed!

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Wat gaat de beurs de komende week doen? Wordt de daling gestopt of gaat de Amsterdamse beursgraadmeter de dieperik in?

    Lees meer:

    http://forum.dekritischebelegger.nl/aandelen/beurzen/aex/aex-erop-of-eronder/

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN