skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Technische analyse Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Technische analyse RenkoScoop door Renko Café

Tags: ,

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door Marcel van Vliet Marcel van Vliet 9 jaren, 6 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 30 september 2014

    Op deze laatste dag van de maand is het wellicht wel leuk om eens te bekijken of de beurswijsheid ‘Go away in May, but remember to come back in September’ vandaag de dag voor de valutahandel nog waarde heeft. Voor dit doel richt ik mijn RenkoScoop op het EUR/USD paar, het meest verhandelde paar ter wereld.

    Wanneer we de Renko grafiek erbij pakken en het september gedeelte voor het gemak maar even licht grijs arceren, valt al in één oogopslag op dat de maand september voor het paar niet veel goeds heeft gebracht, tenminste voor de traders die te laat waren om een short positie in te nemen en naderhand op de twee zichtbare 4/2 kantelpunten hebben nagelaten om in een short trade te stappen.

    De candlestick daggrafiek bevestigd het beeld van de Renko grafiek doordat de prijs vrijwel constant onder de EMA(21), in zijn functie als trendindicator, blijft. Verschillende analisten geven weliswaar aan dat de trendbreuk wel nabij MOET zijn, maar vooralsnog geeft het technisch beeld geen uitsluitsel over. Net als de prijs een beetje op een bepaald niveau blijft hangen en de oren van de bullish georiënteerde traders zich spitsen, duikt de prijs weer verder naar een niveau dat bijna niemand had verwacht. Ook de candlestick weekgrafiek van de vier candles in september slechts één minimale blauwe.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 1 oktober 2014

    Vandaag viel mijn oog, tijdens mijn dagelijkse QuickScan op de Renko grafiek van het GBP/JPY paar.

    De Renko grafiek van dit paar vertoond vanaf vandaag een kop/schouder patroon dat is gevormd aan het vermoedelijke eind van de opwaartse rally in afwachting van de uitslag van het referendum voor de Schotse onafhankelijkheid. Vermoedelijk eind, omdat je natuurlijk nooit van te voren kunt weten of een trend al dan niet doorzet.

    Nu geeft de markt echter meerdere signalen af. Allereerst natuurlijk het kop/schouder patroon op zich zelf. Het is een bekend gegeven dat veel traders in een trade stappen zodra de prijs deze is gepasseerd. Op dat moment is de trend dus al neerwaarts. Ook ik heb, eerlijk gezegd, een trade voorbereid en in afwachting. Een gelegenheid met een Risk/Reward verhouding van 1:4 laat ik mijn neus niet voorbij gaan.

    Het tweede en derde signaal dat de markt afgeeft zijn te vinden op de candlestick daggrafiek. Hier voldoet het Pinbar candlestick patroon van afgelopen 19 september aan alle eisen die de Price Action traders er aan stellen. Hiernaast is de prijs onder de EMA(21) als dynamische steun gedoken en buigt deze laatste zich in de functie als trendindicator intussen naar beneden.

    Het laatste signaal dat de markt mij geeft is een rode candle op de candlestick weekgrafiek.
    Nu maar afwachten, I’m in………

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 2 oktober 2014

    Gisteren beschreef ik in de RenkoScoop een kop/schouder patroon, dat vandaag flink winstgevend bleek te zijn. Vandaag is er sprake van nog een prijs patroon, dit maal een symmetrical triangle, ofwel in simpel Nederlands, een driehoek patroon. In tegentelling tot gisteren is dit patroon gevormd aan de onderzijde van een neerwaartse rally van het EUR/CAD paar.

    Op de Renko grafiek is dit patroon zonder moeite tussen de getekende trendlijnen te herkennen. Eerlijk gezegd heb ik dit patroon al een dag na het publiceren van de RenkoScoop getekend, want toen al bleek de weg naar boven nog iets te hoog gegrepen. Wellicht geeft de markt een tweede kans.

    De candlestick daggrafiek bevestigd ook nu weer de op handen zijnde uitbraak door een steungebied rond 1.40500, dat overigens niet zichtbaar is op de Renko grafiek, voor de derde keer te testen. De prijs bevindt zich echter nog wel onder de EMA(21) die gemakshalve in dit geval gelijk gesteld kan worden met de bovenlijn van het driehoek patroon op de Renko grafiek. Het Price Action candlestick signaal dat zich nu met een licht stijgende prijs aan het vormen is, is een pinbar reversal. Dit is echter pas zeker als de dagcandle gelijk met de New York sessie is gesloten.

    De candlestick weekgrafiek geeft een zelfde signaal en zal dus, als voorwaarde voor bevestiging met een uitbraak uit het driehoek patroon naar boven, eerst blauw moeten worden.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 6 oktober 2014

    Na het weekend waarin de effecten van de Amerikaanse Niet Agrarische loonlijsten, de Non farm Payrolls, van afgelopen vrijdag nog even hebben kunnen na sudderen, richt ik mijn aandacht op het GBP/AUD paar.

    Wanneer we naar de Renko grafiek van dit paar kijken, zien we dat de prijs rond het horizontale level van 1.83400 blijft schommelen en dat het eerste blok onder deze steun al is gevormd. Op zich niets bijzonders, het paar kenmerkt zich op de Renko grafiek echter door een goede trend vastheid die vaak tot uiting komt in ‘lange poten’ op de grafiek. Simpel gezegd, met dit paar zit je over het algemeen langer dan gemiddeld in een trend. Tot aan steun 1.81500 zijn op de grafiek geen serieuze obstakels te zien die het paar in zijn eventuele neerwaartse beweging zouden kunnen afremmen.

    De candlestick daggrafiek laat mij zien dat, sinds vijf dagen geleden de ommekeer is ingezet, de prijs zich momenteel onder de EMA(21) bevindt die hierdoor als dynamische weerstand dienst doet. Wanneer we naar de EMA kijken als trendindicator, zien we deze vrij vlak lopen, wat indiceert dat de opwaartse beweging, in ieder geval tot nu, tot stilstand is gekomen.

    De weekcandle is rood, al is het nog wat magertjes met alleen de maandag achter de rug.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 14 oktober 2014

    Tijdens mijn dagelijkse scan viel mijn oog vandaag op een driehoek patroon van het EUR/NZD paar. Op zich is dit niet iets dat direct mijn aandacht vasthoudt, omdat er, net als nu overigens, niet direct een entry signaal ter verificatie bij te pas komt.

    Er zijn echter een aantal factoren waardoor ik het paar nu scherp in de gaten blijf houden.
    Allereerst het vooruitzicht van twee ‘Draghi’ toespraken, morgenochtend om 09:00 uur en morgenavond om 20:00 uur. Deze staan altijd al garant voor een hoge volatiliteit en wellicht is dit net het zetje dat het paar nodig heeft om uit het driehoek patroon te komen. Wat ook valt te verwachten is een reactie op de onlangs, naar mijn mening, mislukte stimulatie poging van de Reserve Bank of New Zealand (RBNZ). De prijs schoot hierbij als een vuurpijl omhoog, maar gelijk met het vallende stokje weer neer.

    Dan de candlestick daggrafiek. Toegegeven, het driehoek patroon is hier beter op te herkennen dan op de Renko grafiek. Van de candles van de laatste tien dagen vertonen er maar liefst negen kleine body’s met veel schaduwen dat duidt op onbeslisbaarheid van de markt. Dit kan nog worden aangevuld meteen vrijwel vlakke EMA(21) in zijn functie als trendindicator.

    De candlestick weekgrafiek geeft over de laatste weken hetzelfde beeld en is deze week rood, maar klein. Ik hou mijn kruit nog even droog.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    RenkoScoop 16 oktober 2014

    Gisteren was het, om gezondheidsredenen, toch al geen goed idee om mij met de markt bezig te houden, maar vanochtend bleek dat dit helemaal niet erg geweest is. Terwijl de meeste beleggers hun wonden nog aan het likken zijn, richt ik mij op het EUR/GBP paar.

    Wanneer we naar de Renko grafiek kijken, zien we dat de prijs door de volatiliteit van gisteren is gestuwd naar weerstand 0.80100, en dat deze vandaag tot nu toe heeft standgehouden. De prijs is intussen weer op de terugweg, maar ik sluit niet uit dat deze weerstand, die immers niet zo sterk is, nog een keer getest zal worden. Wellicht zal Mario Draghi hiervoor eerst nog een keer door de markt aan zijn ‘No matter what’ herinnerd moeten worden.

    Overigens de sterkte van de horizontale levels geef ik altijd aan met een kleurtje. Grijs is twee kantelpunten en zwart staat voor drie of meer kantelpunten. Zo zie ik in één oogopslag wat ik kan verwachten.

    De omhoog krullende EMA(21) in zijn functie als trend indicator op de candlestick daggrafiek ondersteunt mijn gedachte en in zijn rol als dynamische steun, zou hij gelijk een mooi plaatsje kunnen bieden voor het plaatsen van een eventuele stoploss. Volgens het sentiment dat de weekgrafiek indiceert, kan het niet meer stuk, deze is flink blauw.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN