skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Goud niet zo duur als het lijkt

Dit onderwerp bevat 85 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Bluevision 12 jaren, 5 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Goud is niet zo duur als het lijkt

    1. Biedt goud een goede bescherming tegen inflatie?

    2. Is goud een goede belegging?

    Ik kwam een mooie grafiek tegen van het Britse weekblad The Economist.

    In de afgelopen negen maanden werd goud verhandeld boven de $1.000 per ounce. Een piek werd gezet op 18 juni op $1.259, een stijging van 35% ten opzichte van een jaar geleden. Als gecorrigeerd wordt voor inflatie is de huidige prijs nog steeds fors lager dan de jaren 80 van de vorige eeuw toen er een ware goudkoorts heerste.

    De gemiddelde prijs dit jaar van $1.154 is nog steeds 29% onder de voor inflatie gecorrigeerde prijs van 1980. ($1.163). Is het nu tijd om te verkopen? Na de piek in januari 1980 daalde de goudprijs met 55% in de daaropvolgende twee jaar.

    Is goud een goede belegging?
    Over een periode van 200 jaar is goud zeker een betere belegging geweest dan valuta maar dit zegt niet zoveel. Niemand leeft zo lang. Voor het grootste gedeelte van deze periode heeft goud slechter gepresteerd dan aandelen of obliaties en vastgoed.

    Goud heeft het net zo goed gedaan als T-bills, die bescherming boden tegen inflatie maar meer ook niet.

    Als gecorrigeerd wordt voor inflatie, bewoog de goudprijs in de afgelopen 200 jaar tussen $300 en $600.

    Hoe staat de goudprijs er nu voor?

    Lager dus dan de piek in 1980 maar ruim 2,5 keer hoger dan de gemiddelde voor inflatie gecorrigeerde prijs.

    Dus als u nog goud koopt, dan denkt u dat goud nog veel hoger gaat stijgen?

    Graag zouden wij u mening willen weten. U kunt zich registreren door middel van deze link: klik hier

    Uw mening

    1. Biedt goud een goede bescherming tegen inflatie?

    2. Is goud een goede belegging?

    3. Bent u positief op goud en is er een bubble in goud?

    Attachments:
    Goudprijs_sinds_1800_in_dollars_per_ounce.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Renep
    Bijdrager

    In mijn optiek biedt Goud zeker een goede bescherming in onzekere tijden als deze. Als belegging zie ik goud minder zitten ik geef daarom de voorkeur om te handelen op valuta. Of Goud een bubble is dat zal de tijd leren maar je kunt nu maar beter fysiek goud bezitten ook al zegt men dat het een bubble zou zijn die op klappen staat. De media is manipulatief dus daar zou ik zeker geen pijl op trekken. Zelf denk ik dat Goud nog steeds heel goedkoop is.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Goud heeft de dezelfde functie als geld, maar dan zonder inflatie. Dit geldt enkel voor de langer termijn. Op korte termijn en dan spreken wij vlug over een periode van 20 jaar kan goud heel sterk fluctueren. Maar na één of twee of drie mensenlevens zal goud hetzelfde kunnen kopen aan het begin als aan het einde van de beschouwde periode.

    Het is eigenlijk heel eenvoudig te berekenen bij welke prijs goud min of in een bubbel zit of zal zitten. Alleen moet je dat elke maand opnieuw doen, want het cijfer dat je vandaag voorop stelt, is morgen niet meer geldig. Hoe je dat kan doen, lees je hier:

    http://beleggersinfo.com/nl/permanente-portefeuille/goud-a-grondstoffen/259-hoe-hoog-kan-goud-gaan-voordat-het-piekt.html

    #link naar dit bericht
    Avatar
    EJ
    Bijdrager

    Goud bied een goede bescherming tegen inflatie maar ook tegen deflatie.
    Inflatie of deflatie is niet echt belanrijk voor stijging omdat dat blijkt uit de geschiedenis. Uiteindelijk is er maar 1 grote reden en dat is vertrouwen. Naar mijn mening zitten we aan het begin van de stijging en is goud een zeer goede belegging omdat de goudprijs nog kan verveelvoudigen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    goldonomic.com
    Bijdrager

    De titel van dit artikel zou moeten luiden: is de prijs van papiergeld te laag? Het is immers niet de prijs van Goud dat stijgt, maar de waarde van papiergeld dat daalt en verder zal blijven dalen tot het helemaal waardeloos wordt. Dit proces geschiedt traditioneel door wat men een Hyperinflatie heet. Staatsobligaties en Kasbons volgen in regel omdat dit opties zijn tot het aankopen van waardeloos papiergeld.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Hier wat filmpjes over Goud: Willem Middelkoop geeft aan dat stijgende prijzen van edelmetalen een indicatie is van een vlucht uit papieren valuta. Dit is niet de top van de goudprijs.

    Wilt u ook filmpjes plaatsen: kijk dan even hier hoe het moet: http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/van-de-redactie/videos-op-forum-plaaten-nu-mogelijk

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Om goud als een bubbel te beschouwen moet je eerst kijken in welke fase van de cyclus wij ons bevinden. Hieronder een grafiek van de algemene verloop van een prijs van een asset:

    Het slimme geld stapt tijdens opgaande fase snel in. Daarna volgen de institionele beleggers zoals pensioenfondsen. Op de toppen van de markt, wordt beleggen dermate een hype dat particulieren ook geintereseerd raken. Als de markt een correctie doormaakt, dan wordt dit beschouwd als normaal en de mogelijkheid van een krach wordt weggevuifd.

    Als dan de markt toch een grote val maakt, grijpt angst om zich heen. Uiteindelijk gooien veel beleggers de handdoek in de ring (“Capitulation”) en versnelt de daling.

    Een andere interessante grafiek is de relatie tussen Goud en de Dow Jones:

    Bron grafiek: http://www.chartoftheday.com/20100730.htm

    Attachments:
    Dow-goudratio_30_juli_2010.jpg

    #link naar dit bericht
    Benji
    Benji
    Bijdrager

    Heb pas nog gelezen dat men vaak denkt dat goud enige vom van bescherming biedt tegen inflatie, maar zoals uit de geschiedenis blijkt is het slechts een paar keer voorgekomen dat goudprijs en inflatie gelijk opgingen. Door o.a. de algemene afname van de productie in goudmijnen en de daling van verkopen door centrale banken kan het wel een goed idee zijn om op dit moment in goud te investeren.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Russische Centrale Bank (CBR) versnelt de aankoop van goud.

    De Russische Centrale Bank (CBR) versnelt de aankoop van goud en volgt daarmee de lange termijn strategie om meer van het edelmetaal te bezitten. De meest recente cijfers wijzen daarop. In de eerste 8 maanden van dit jaar is het aandeel goud in de reserves van de centrale bank gestegen van 5,1% naar 6,1%. Dat schrijft website goldenfront.ru

    Het goudbeleid van de Russische monetaire autoriteit volgt daarmee de wereldwijde trand van centrale banken. Zij zoeken naar een alternatief ten opzichte van de dollar en kopen goud (China en India) of beperken de verkoop van goud (ontwikkelde landen). Daarmee zijn centrale banken netto kopers van goud geworden in plaats van netto verkopers. Deze trens is sinds het 2e kwartaal van 2009 ingezet en dat is voor het eerst in bijna 20 jaar.




    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Bubbel alert goudprijs!

    Naakte vrouw reageert op goudprijs die $1.340 heeft bereikt.

    FT Alphaville heeft vandaag een bijzonder foto in the Engelse tabloid krant The Sun gespot.

    De naakte vrouw zegt dat de timing van het goud die gevonden is in haar geboorteland (Chili) niet beter kon omdat de goudprijs nu op $1340 per ounce staat.

    http://www.businessinsider.com/bubble-alert-naked-tabloid-girl-comment-on-gold-reaching-1340-2010-10

    Attachments:
    Bubbel_alert_goudprijs.jpg

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Een uitstekend artikel van Kenneth Rogoff (van This time is Different),professor economie aan de universiteit van Harvard.

    Waar komt de stijging in de goudprijs vandaan en blijft de goudprijs doorstijgen?

    Gecorrigeerd voor inflatie noteert de huidige goudprijs nog lang niet op het record van januari 1980. Een goudprijs van $1.300 is waarschijnlijk meer dan het dubbele van het lange termijn gemiddelde van de voor inflatie gecorrigeerde goudprijs.

    Dus waarom zou de goudprijs nog verder moeten stijgen?

    -Ineenstorting dollar: een forse daling van de Amerikaanse dollar kan de goudprijs stuwen.

    -Inflatie(verwachtingen)

    – Nieuwe financiële producten waardoor handelen in goud makkelijker gaat.

    -Opkomst Azië, Latijns-Amerika en het Midden Oosten

    Volgens Rogoff is de huidige hoge goudprijs vooral veroorzaakt door de opkomst van Azië, Latijns-Amerika en het Midden Oosten. Nieuwe hordes consumenten hebben koopkracht waardoor de vraag naar schaarse grondstoffen toeneemt.

    Tegelijkertijd moeten de centrale banken van opkomende markten goud oppotten. Zij hebben reserves van het edelmetaal die veel lager zijn dan de centrale banken van rijke landen.

    Met een euro die steeds minder aantrekkelijk wordt als een middel om risico te spreiden, begint de glans van goud te glimmen.

    Er zijn dus fundamentele redenen die de stijging van de goudprijs ondersteunen. Het is echter discutabel of en in welke mate zij de prijs van het edelmetaal in de toekomst zullen ondersteunen.

    -Rente

    Het blijkt dat de goudprijs zeer gevoelig is voor bewegingen van de rente. Goud keert geen rentevergoeding uit en kost zelfs geld om het op te slaan. Met een rente die in veel landen op een historisch dieptepunt staat, is het relatief goedkoop om met goud te speculeren of te beleggen in obligaties.

    Als echter de reële rentes stijgen kan de goudprijs wel eens fors zakken.

    Erg moeilijk te voorspellen

    De meeste economisch onderzoek wijst uit dat de goudprijs op korte termijn erg moeilijk te voorspellen is. De kans op een stijging is net zo groot als de kans op een daling.

    Het is daarom gevaarlijk om de huidige korte termijn trend door te trekken.

    Ok, goud heeft een geweldige rally achter de rug maar dat deden de huizenprijzen tot een paar jaar geleden ook.

    Goud blijft dus voor de particulier belegger een zeer riskante belegging.

    http://www.project-syndicate.org/commentary/rogoff73/English

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    De professor heeft ongetwijfeld gelijk wat de korte termijn betreft. In elk geval noteert goud aan de bovenkant van de Bollinger band op dagbasis en boven de Bollinger band op weekbasis. Dat is de reden waarom ik huiverachtig ben om voor een korte rit in goud te investeren. Zilver is nog agressiever buiten de BB getreden.

    Wat de lange termijn betreft, heb ik haastig een grafiek gemaakt van tien jaar goudprijs in euro. De afbeelding zegt meer dan duizend woorden.


    Attachments:
    goud_in_euro_tien_jaar.jpg
    goud_in_euro_tien_jaar.jpg

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Wat ’t wordt met Goud –> weten we achteraf 🙂

    Kijkt u echter eens naar de volgende grafieken.
    .
    De eerste grafiek is van de S&P500, welke ik even gekopïeerd heb uit een bijlage van een Workshop van Roel van den Konink.
    Het bijschrift van die grafiek luidde destijds: voorbeeld van een Blow Off.

    Klik op de grafiek voor een groter plaatje.
    U ziet steeds steiler worden trendlijnen onder de bodems waarna … :-((
    .
    ..
    En dan nu de grafiek van Goud in Euro’s:

    Klik op de grafiek voor een groter plaatje.
    Ik begrijp dus waarom Luc ‘huiverig’ is .
    De geschiedenis herhaalt zich zelden op exact dezelfde manier, maar — Let op ! —
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Hierbij de excel sheet van het Goudmodel die ik had beschreven.

    Zijn er mensen die dit voor de euro kunnen maken?

    Attachments:
    Gold-Model.xls

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Satilmis, ik wil graag helpen, maar heb meer uitleg nodig. Ik snap er “niets” van.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Satilmis, Ik heb inmiddels je artikel gevonden. Ik neem het door en als ik dan nog vragen heb, hoor je het wel.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Satilmis, kijk eens of dit bestandje de uitwerking is die je voor ogen hebt.

    Attachments:
    Gold-Model_euro.xlsx

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Ziet er goed uit Luc! Hartelijk dank. Dus het model klopt ook voor de euro. Dat betekent dat reële rentes wel degelijk belangrijk zijn voor de goudprijs.

    Attachments:
    goud_in_euros_vanaf_jaar_2000.jpg

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Tja …
    Alles draait om ‘waarde’ !
    Wat is de ‘waarde’ van -iets-.
    Dat is datgene wat je eigenlijk in de beurskoersen terug moet zien, nadat je het sentiment hebt uitgefilterd.
    ‘Waarde’ drukken we uit in -iets- , en dat -iets- is meestal een Valuta.
    Die Valuta kan de Dollar zijn, of de Euro, of de Boerenbondmunt … dat maakt niet uit 😉
    Wanneer nu een goed in ‘waarde’ stijgt, zal je er meer voor moeten betalen wanneer de Valuta waarmee je betaald niet mee stijgt of zelfs daalt in ‘waarde’.
    Je kan dat mooi zien in de onderstaande grafiek.
    Goud stijgt in Dollars, omdat de Dollars minder waard worden.
    Je zal voor de ‘waarde’ van Goud gewoon meer minder-waard-wordende-Dollars neer moeten tellen.
    U ziet echter in de grafiek, dat er niet meer Euro’s voor Goud moeten worden betaald.
    Simpel weg omdat de Euro meer waard wordt/werd tov. de Dollar.
    Hoe simpel kan het zijn !
    Conclusie: Goud stijgt niet in waarde de laatste tijd, maar wel in Dollars omdat de Dollar minder waard wordt.
    Zo eenvoudig is het !
    Ik lees de meest prachtige verhalen over de waarde van Goud in Dollars.
    Zilver idem-dito.
    Mijn reactie is dan altijd: Wat is op dat moment de waarde in Euro’s.
    Daarna blijft het meestal stil !
    Kijk, de VS is meer dan overfinancierd.
    Een minder waard wordende Dollar lijkt mij meer dan normaal.
    Wanneer Goud dan in waarde stabiel blijft, zal de grafiek in Dollars voor Goud omhoog gaan.
    Maar in Euro’s heb je niets aan die ‘waarde’-stijging !
    ‘Waarde’is bepalend.
    Ik geef even een voorbeeld:
    Een klant van mij, en dit speelt al jaren terug, moest voor zijn werk naar het buitenland maar wist niet hoe lang dit zou gaan duren, dat kon van 1-jaar tot vele jaren zijn.
    Hij verkocht zijn woning, want elke gek riep op dat moment dat die woning markt zou gaan instorten.
    Hij parkeerde dat geld op een spaarrekening.
    De missie duurde korter dan verwacht, en na een goed jaar keerde hij weer terug naar Nederland.
    Ik ontmoette hem weer in een …… caravan !
    What had go wrong ?
    De waarde van zijn munt eenheid .. gulden-Euro was dermate gedaald dat hij zijn verkochte huis niet meer terug kon kopen !
    Het huis was niet in waarde gestegen .. de munt eenheid was in waarde gedaald !
    Kreten in de orde van Goud in twee of drie of weet ik hoeveel duizend Dollar per ounce zeggen mij dan ook totaal niets !
    Ik vraag dan ook altijd direct bij dergelijke getallen naar de waarde in Euro’s.
    Nog nooit een antwoord gekregen!
    Terwijl dat voor mij als Europeaan belangrijk is.
    .
    Mijn zwager geeft economieles in het hogere onderwijs, aan studenten dus.
    Ik vroeg hem enige tijd geleden tijdens een diner, wat is nu de waarde van de Dollar.
    Hij wees naar een schilderij aan de muur, en vroeg: wat is de waarde van dat schilderij ?
    Hij gaf zelf gelijk het antwoord: .. dat wat de gek ervoor over heeft !
    Wat is de ‘waarde van de Dollar ?’
    Weet iemand nog hoeveel ervan in omloop zijn?
    Wie garandeert de waarde van de Dollar?
    Met welk onderpand ?
    …………….
    Dat bedoel ik, geen enkele garantie !!
    Succes met uw Goud voor pakweg tienduizend Dollar per ounce… wat is dat op dat moment in Euro’s ???
    ..
    Moraal van dit verhaal:
    Laat je niet gek maken !!
    Blijf nuchter nadenken !!
    Volg de grafiek, en handel daarna !!
    Handel nooit naar aanleiding van ‘geruchten ‘!!
    .
    Oja, nog even de grafiek:
    .

    Attachments:
    2010-10-14_Goud_Euro-Dollar.png

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 86)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN