skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 381 tot 400 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    22-02-2015:
    Even wat oude paarden van stal gehaald 😉
    .
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Een grafiekje vanaf de jaren 50 vorige eeuw t/m heden.
    Logaritmisch weergegeven, volgens mij de juiste manier.
    .
    Sommigen zien het liever lineair weergegeven.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 2 ziet er veel somberder uit en past goed bij de gedachten van een echte ‘Bear’.
    Grafiek 1 is een realistischer weergave, immers ‘procentueel weergegeven’.
    Grafiek 2 geeft aan dat een dubbeltje van vandaag dezelfde waarde als aan een dubbeltje uit 1950 ….
    .
    Oké, nog een oudje:
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet hoe de koers danst tussen de SRL lijnen.
    Oh, u ziet dat liever in een lineaire prijs schaal .. dat kan.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 4 ziet er dramatisch uit, maar is geen ‘werkelijkheid’ weergave.
    Ik prefereer een logaritmische schaal zoals ik al eerder vermeld heb.
    .
    Bovenstaande grafieken laten een uitbraak zien boven vermeende weerstand lijnen, ben ik nu positief?
    Nee dus, de laatste stijgingen zijn ongezond, waarom:
    -Ten eerste is de stijging in de grafiek via Euro’s ten gevolge van het snel minder waard worden van de Euro, en wanneer je betaald met iets wat minder waard is, dan zal je daar meer van moeten neerleggen om iets te bemachtigen.
    -Ten tweede vind de stijging ook nog plaats onder een lager volume en met een RSI-JSTAS die niet mee loopt, beide divergeren dus.
    Divergentie is een verhaal van wat langere adem, maar wel een waarschuwing!
    .
    Even naar vandaag de dag.
    Stel, je volgt gewoon die oersaaie Ichimoku Kinko Hyo grafiek, echt duf, maar toch .. 😉
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Oké, je bent saai, en je volgt dat ding, dan was je ingestapt op 17-11-2014 rond de 414, en je zat nu rond de 469 nog steeds in de race.
    Bij twee futures een winst van pakweg 11.000 euro in 3 maanden.
    Ik begrijp dat u daar niet direct warm voor loopt, maar wellicht in een wat gewijzigde setting toch wel interessant toch?
    Waar leg je de uitstap .. 🙂
    .
    Wat ik maar wil zeggen, maak ’t niet te moeilijk, op een eenvoudige manier valt ook brood te verdienen.
    .
    In grafiek 5 ziet u dat het volume niet mee loopt, wel stijgende koersen, geen stijgend volume, en dat is een waarschuwingssignaal.
    Ik was weer te lui om de RSI-JSTAs er nog even onder te zetten, maar ook die divergeert, hij ondersteunt de stijging niet.
    .
    Wees voorzichtig de komende tijd, de beurs neemt steeds meer afstand van de realiteit, onder andere aangewakkerd door de acties van de ECB.
    Maar vroeg of laat, zo is het altijd geweest en zal het altijd zijn, komt de beurs weer tot zinnen, en zal de koers weer een realistische waarde aan gaan geven.
    En hoe ik die waarde zie weet u inmiddels wel, schulden dempen met nieuwe schulden .. wel daar hoef je net als ik niet voor gestudeerd te hebben; dat loopt altijd spaak!
    .
    Volg op korte termijn de indicatoren en zorg dat je ingedekt bent voor de lange termijn!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    19-03-2015:
    Alweer bijna een maand verder, de tijd vliegt.
    De geldruif is geopend, de banken krijgen nog meer gratis geld en dat lijkt richting beurs te vloeien, en niet richting MKB zoals elke weldenkende boer al wel verwachtte, nu de ECB nog … 🙁
    De consument gaat ook weer instappen en dat versterkt het effect.
    Geld op de bank parkeren brengt niets meer op of gaat zelfs geld kosten in de toekomst, in het buitenland is dat hier en daar al het geval, en in het binnen land zijn de banken hun systemen al aan het aanpassen.
    Iedereen wil een graantje meepikken van het geweldige rendement momenteel waarmee de beurs stijgt, maar houdt ook het verhaaltje in het achterhoofd wat vermeld: ‘wanneer zelfs de schoenpoetser het over de beurs heeft dan ….’
    De stijging van de laatste tijd gaat al langere tijd gecombineerd met negatieve divergenties in diverse indicatoren, ofwel wordt niet ondersteund.
    Ik zou zeggen, profiteer van de stijging maar leun niet achterover!
    .
    Leuk is te zien waar momenteel de koers de laatste dagen weerstand lijkt te ondervinden.
    MurreyMath is zoals u inmiddels wel weet een zwevend frame over de koers grafiek, die niet is afgeleid van de koersgrafiek.
    De koerswaarde wordt in de ta-script-code alleen gebruikt om het juiste frame weer te geven.
    MurreyMath is in basis vrij eenvoudig; de AEX zit in het 1000 frame; en 1000/8 -> 125.
    4 * 125 = 500 en dat is 4/8 ofwel 50% van het grotere frame en daar mag dus weerstand worden verwacht.
    Een duidelijke doorbraak door dit niveau doet het frame opschuiven en zet de weg vrij naar hogere koerswaarden.
    In onderstaande grafiek ziet u ook de steun die de koers ondervond van de 3/8 waarde = 3*125 -> 375.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u het MurreyMath frame en u ziet dat de koers de laatste dagen probeert om door de 500 heen te breken.
    Deze waarde is in het het kleinere frame de 8/8 lijn, en vanuit mijn MurreyMath uitleg weet u dat de koers hieronder probeert te blijven, tenzij de opdrijvende kracht te hoog wordt.
    We gaan het meemaken mag ik hopen .. 😉
    .
    Ik sluit af met de volgende grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 even een gecombineerde grafiek.
    Boven in de grafiek ziet u de koers met daarin verticale lijnen, de zogenaamde seasonal-dates van Gann.
    De koers is inmiddels bijna bij de seasonal date van Maart aangekomen, 21-03 dat is aanstaande Zaterdag.
    Vaak vindt er rondom deze datum een bescheiden omslag in de koersrichting plaats.
    In 2014 ziet u dat een daling overging in een stijging, en in 2013 ziet u in bovenstaande grafiek dat een stijging overging in een daling ( net als in 2012- maar dat is net niet zichtbaar in bovenstaande grafiek).
    Onder de grafiek weergegeven ziet u de RSI-JSTAS, die zich automatisch instelt naar de gemeten cyclus in de koersgrafiek.
    De stijging van de laatste weken zorgt voor divergentie in deze indicator, een teken dat de kracht voor stijging ontbreekt.
    De RSI Brown geeft dit minder duidelijk aan, maar toch ..
    Ook ziet u dat het volume afloopt, terwijl de koersen stijging, ook dat is tegen ‘het gevoel’ in.
    Ik kan alleen maar zeggen, let op .. leun niet achterover.
    Wie de VCumVeloc indicator onder z’n grafiek heeft staan kan zien dat er weinig nodig is om het sentiment te laten omslaan.
    .
    U hoort de laatste tijd weinig van me, zal ook nog wel even zo blijven, ik ben op de achtergrond met diverse dingen bezig, wanneer dat tot resultaten leidt zal ik wellicht een en ander met u delen, voor zover toegestaan.
    .
    Laat je niet gek maken, denk nuchter na!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    21-03-2015:
    Vandaag wil ik even wijzen op …–> Inversie
    Wat is Inversie en waar wijst dat op?
    Inversie is het omkeren van de ’gewone volgorde’.
    Voor dit moment bekijken we dat even vanuit de technische analyse.
    In de technische analyse komen we inversie vaak tegen bij swingtrading, waar met tijd wordt gewerkt in plaats van prijs.

    Ik zal even twee voorbeelden geven.
    .
    Het eerste voorbeeld geef ik even via de methode van Jim Sloman genaamd ‘Delta Phenomenon. Deze methode werkt met de Cyclus van de planeten.
    Binnen een vaste periode maakt de markt een serie van toppen en dalen, bij elkaar 11 stuks.
    De tijd waarin een top een dal volgt of omgekeerd valt binnen een bepaald tijdvenster, en daar is een leuk trading systeem mee op te bouwen.
    Echter … er zit een adertje onder het gras. Rondom punt1 kan er een inversie optreden wat inhoudt dat er voor punt 1 een extra 11 kan worden geplaatst -aangegeven met (11)- of na punt 1 een extra 1 –aangegeven met (1)-.
    Dat deze punt 1 meestal komt in een periode waarin een forse koersbeweging kan worden verwacht, en je dus niet weet wanneer exact die 1 komt en of dat nu een top of een dal wordt maakt voor mij deze methode oninteressant.
    Een methode daaraan verwant is ‘the market matrix’ zoals Steve Copan die gebruikt.
    Ook in die methode geldt dat rondom punt 1 een inversie kan worden verwacht, ofwel een dal wordt ineens een top of omgekeerd, de gewone (verwachte) volgorde wordt verstoord.
    .
    Het tweede voorbeeld kennen we wel vanuit de cyclus techniek waarbij men de omloopbanen van bepaalde planeten gebruikt,
    Men zet in die methode meestal de baan van een bepaalde planeet in de koersgrafiek uit als een golfbeweging.
    En dan maakt bijvoorbeeld de koersgrafiek een top op het moment dat die golfbeweging een top maakt, vervolgens zie je in de koersgrafiek een bodem op het moment dat die golfbeweging van de planeet een bodem maakt.
    Dás mooi denk je dan, dat is nu precies wat ik zoek ….
    En dan verwacht je bij de volgende top in de golfbeweging van de planeet omloop weer een top in de koersgrafiek, en dan oeps! … je ziet een bodem in de koersgrafiek in plaats van een top…. Pech hoor, en vond weer net op dat moment een inversie plaats L
    .
    Die inversies zijn als het ware een ramp, bij het volgen van de methode zit je ineens 180 verkeerd met je positie.
    .
    Waar komen die inversies nu vandaan, het is echt niet zo dat de markt zich ineens anders gaat gedragen.
    Laten we dat even kort nader bekijken.
    .
    Afbeelding 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In afbeelding 1 heb ik een willekeurig stukje uit de AEX grafiek gepakt en er een sinusvorm golfbeweging onder geplaatst.
    We zien dat bij punt 1 en 3 de toppen in de koersgrafiek overeenkomen met de toppen in de golfbeweging.
    Ik plaats er nog even een sinusvorm golfbeweging bij.
    .
    Afbeelding 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In afbeelding 2 ziet u dat er onder in de afbeelding een sinus golfvorm is bijgekomen.
    Bij de punten 1 en 3 ziet u dat hier keurig de toppen in de koersgrafiek worden ‘voorspeld’.
    Bij punt 2 in de onderste golfvorm geeft deze sinus echter een top te zien terwijl er in de koersgrafiek een bodem wordt geplaatst.
    Eerder genoemde analyse technieken noemen dit dan een inversiepunt ….
    Het stukje koersgrafiek is echter niet gewijzigd, aan de markt is niets verandert.
    De frequentie van de gebruikte sinus golfvorm klopt gewoon niet.
    .
    Zodra ik dan ook in een analyse techniek de kreet inversiepunt (inversion point) tegenkom trek ik gewoon de conclusie dat die methode niet klopt, ofwel gebaseerd is op onjuiste gegevens, in elk geval gegevens die niet kloppen bij het stuk koersgrafiek.

    Please correct me when I am wrong.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-03-2015:
    Deze week werd een bescheiden daling ingezet op de AEX.
    De waarde 500, wat in het MurreyMath frame een belangrijke 8/8 lijn is, werd niet omhoog doorbroken
    Inmiddels is de AEX index terug gezakt naar de 7/8 lijn in het frame.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Onder in de grafiek ziet u de RSI(JSTAS).
    De RSI is ver weg gezakt ten opzichte van de weken ervoor toen de AEX index rond de 7/8 lijn stond, wat kan wijzen op een mogelijke reversal (zie mijn RSI-stukjes).
    .
    De Universal Oscillator van Ehlers heeft een verkoop signaal gegeven.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Dan heb ik deze week de ta-scripts wat betreft het Volume voor de AEX index weer bijgewerkt.
    U vindt deze scripts in de betreffende topic op ta-script.com onder de link: [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1314&p=8729#p8729[/url]
    .
    Met deze indicatoren kunt u de Volume-Bars, een Volume-lijn, de WCUMVELOC en de VWAP (anchored en Levine) weergeven.
    Hieronder even een plaatje gemaakt met deze indicatoren.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien in grafiek 3 een draai in de koers grafiek na de seasonaldate van Gann op 21-03-2015.
    De VWAP lijnen geven mogelijke steun niveaus aan.
    In het midden van de grafiek ziet u de Volume bars weergegeven.
    Onder in de grafiek ziet u de WCUMVELOC die door zijn ingetekende steunlijn is gegaan.
    .
    ..
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-04-2015:
    We zijn inmiddels alweer een maand verder, en de koers is geen f**k opgeschoten 😉
    De waarde 500 is een 4-8 lijn in het grotere MurreyMath frame en een 8-8 lijn in het kortere tijdframe.
    Een moeilijk te doorbreken barrière, ‘we’ zijn er inmiddels alweer een maand mee bezig.
    .
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u het koersverloop van de AEX.
    U ziet de seasonal-date aangeduid, via de lijn op 21-03.
    Daarna gaat de koers meer of min zijwaarts.
    Ik heb even in de kleur blauw een regressie kanaaltje ingetekend, dat loopt lichtjes omhoog.
    De VWAP lijnen geven aan waar steun ligt bij een eventuele daling.
    Wat opvalt is stijgend volume bij daling van de koers.
    De WCUMVELOC geeft een dalend koersverloop aan.
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 2 is even een combinatie grafiek.
    U ziet ingetekend twee MurreyMath frames, de 256 en de 64 daags frames.
    In het 64 daags frame (zwart weergegeven) zie u de ‘oorlog’ rondom de 4/8 lijn, de 4/8 lijn die u ook terug vind in een veel groter tijdframe ( zie enkele postings terug).
    In het 256 daags frame ziet u dat die ‘oorlog’ uitgevochten wordt rondom de 8/8 lijn.
    Pas wanneer de koers duidelijk afstand neemt van dit prijsniveau kunnen we uitgaan van hogere of lagere koers niveaus.
    In deze grafiek heb ik ook even de Ichi Moku Kinko Hyo grafiek weergeven, u weet wel de wolk -grafiek.
    Die indicator is een voorbeeld van handelen op eenvoud.
    De belegger met lef was long gegaan op 400, de wat voorzichtiger belegger was long gegaan rond de 420, en beiden liggen momenteel buik schuddend van het lachen rondom het behaalde resultaat; nu zo rond de waarde 500.
    Da’s toch 80 – 100 punten via deze eeuwenoude eenvoudige indicator.
    Heeft u minder punten binnen gehaald, dan wordt het wellicht tijd voor een kritische beschouwing op datgene waarop u uw handel baseert.
    .
    Ook komende weken/maanden slechts zeer weinig tijd voor u beschikbaar, maar mijn inmiddels jarenlange postings moeten u toch inmiddels van genoeg stof voorzien om uw eigen plan te kunnen trekken.
    Luister naar niemand, trek uw eigen plan, met die indicatoren die weergeven wat u zoekt, en u hoeft niet meer te werken!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    30-04-2015
    Ik had allang in de bedstee moeten liggen, maar toch nog even een berichtje van deze boer.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in grafiek 1 dat na plaatsing op 28-04, de koers op 29-04 uit het opgaande regressie -koers -kanaaltje daalde.
    Steun werd vandaag gevonden op de VWAP lijn rond de waarde 484,x
    Onder in de grafiek ziet u de WCumVeloc indicator weergegeven, en wanneer u deze in uw grafiek heeft geplaatst, samen met de volume indicator, dan ziet u dat deze een dag eerder een verkoop signaal gaf dan de dag waarop de koers uit het opgaande regressie -kanaaltje daalde, dit is echt een indicator met toegevoegde waarde.
    In grafiek 1 ziet u dus het belang van Volume, en het belang van Volume indicatoren; en dit zijn er slechts twee, er zijn er veel meer.
    Volume is de helft van uw koers informatie … dus zeer belangrijk, verwaarloos dat gegeven niet.
    .
    De volgende grafiek is de MurreyMath verdeling in achtsten.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In de MurreyMath grafiek zien we duidelijk dat een uitbraak boven de 500 koerswaarde (nog niet) is gelukt.
    De koers is weer terug gevallen onder de 8/8 lijn (4/8 in een groter tijdframe).
    Steun werd vandaag gevonden op de 7/8 lijn in dit frame (484,x).
    .
    De RSI-JSTAS daalde al vanaf half Maart, terwijl de koers daarna nog een hogere waarde neerzette, een negatieve divergentie dus, een
    waarschuwing.
    Via de WCumVeloc en het regressie kanaaltje kon u dat verder timen.
    Steun kunt u zien via MurreyMath en VWAP.
    Ga niet lopen ‘voorspellen’ of ‘gokken’.. volg gewoon de indicatoren en de grafiek, u heeft dan minder missers en uiteindelijk meer winst.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    03-05-2015:
    Een ieder zal vanavond wel de mooie heldere maan zijn opgevallen.
    Het is dan ook volle maan, en de naam is heel mooi Flower-Moon, en die naam is dan afgeleid van het gegeven dat het nu de tijd is/wordt om bloemen / planten te poten, de temperatuur stijgt, de vorst is zo goed als verdwenen etc.
    Op het Internet kwam ik enige tijd de volgende plaat met namen tegen wat betreft de volle maan.
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Ik heb vorig jaar ook een indicator geschreven in ta-script die voor u de Maan standen in uw grafiek plaatst, dit geeft het volgende beeld.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet (niet alleen in de grafiek – kijk ook even uit het raam naar buiten) volle maan dit weekend.
    Ook een mid-seasonal date op aankomende Woensdag.
    We zien een eerste steun op de VWAP lijn rondom 484,x
    We gaan zien hoe dat uitpakt 😉
    .
    Dan even heel snel over Goud.
    Voor wat betreft het grotere plaatje kijk ik nog wel eens naar de Point& Figure grafieken.
    Goud noteert in Dollars, dus de meest logische grafiek voor wat betreft waarde bepaling voor Goud lijkt mij de Dollar grafiek, en niet de Paling, de Kiezel of de Euro grafiek … toch??
    Hieronder ziet u de Goud grafiek weergegeven door middel van Point&Figure, in Dollars natuurlijk.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik zie sinds 2011 alleen maar lagere toppen in deze Goud grafiek, ofwel: nog steeds een dalende trend.
    Waar komen dan die positieve verhalen vandaan wat betreft Goud in Euro’s?
    Dat is simpel te verklaren.
    Goud heeft een bepaalde waarde.
    Wanneer de pepernoten waarmee je Goud wil betalen minder waard worden zal je meer pepernoten neer moeten tellen om die bepaalde waarde aan Goud te bemachtigen.
    Vervang pepernoten door Euro’s, en je beseft dat naarmate de Euro minder waard wordt, je meer Euro’s neer moet leggen voor een bepaalde hoeveelheid Goud, niet omdat Goud meer waard wordt, maar omdat de Euro aan het instorten is.
    En ja, wanneer je dan die Goud grafiek weergeeft met een minder waard wordende Euro, zal die een stijgende lijn te zien geven, maar of je daar nu gelukkig van wordt??
    De QE die Brussel momenteel uitvoert is regelrechte diefstal van Uw spaar tegoed.
    Men harkt daar binnen wat er binnen te harken is, om het vervolgens richting het Zuiden door te sluizen.
    Uw spaar tegoeden worden nu afgeroomd; niet door het van uw banrekening af te halen, maar door simpelweg de Euro fors in waarde te laten dalen.
    Dit onder het mom van: ‘Goed voor de Export”.
    Hoezo goed voor de export, wel slecht voor uw bezit!
    Wat exporteren we nu helemaal ….?
    Behalve bloemen, een beetje gas tegen een te lage prijs en melkpoeder …. weinig dus.
    We importeren heel veel meer artikelen.
    Ik zie ook de inkoop kant van veel artikelen, en ik kan u vertellen…. de komende maanden zullen we veel prijsstijgingen gaan zien, omdat heel veel artikelen die u aangeschaft gewoon geïmporteerd worden, en die worden echt heel veel duurder na de 20% Euro waarde daling die we al gezien hebben.
    Tenzij u natuurlijk 20% loonsverhoging voor de boeg heeft zult u daar weinig van merken, maar indien dit niet het geval is….. bewaak uw spaar tegoeden.
    ..
    De waarde vermindering van de Euro is natuurlijk goed voor diegene die schulden heeft, die schulden worden in de toekomst gemakkelijker af te lossen.
    Maar het is en blijft diefstal van diegene die jaren lang harde Guldens (en de eerste diefstal via omzetting van Guldens naar Euro’s overleeft heeft) en nu aankijkt via ongebreideld bijdrukken van Euro’s.
    Bezit in Geld op de Bank of via Pensioen wordt enorm onderuit gehaald!
    En Brussel deelt dat lekker uit!! (’t zijn tenslotte niet hun centjes .. en u protesteert toch niet ..).
    ..
    Denk goed na waar uw u huidige ‘waarde’ laat!
    Het uiteindelijke resultaat van de QE van Brussel is dat er nog diverse Banken en Overheden om gaan vallen!
    Het is niet de vraag of dat gaat gebeuren, het is alleen nog de vraag –> wanneer precies.
    Zorg ervoor dat uw met moeite opgebouwde bezit niet in handen valt van die haaien!
    .
    Korte termijn toekomst …Dalend!
    In de SPX zien we een drie dubbele top.
    In de AEX week grafiek zien we in April twee Key reversals.
    .
    Volg de grafiek, en niet deze steeds negatiever wordende boer die lijdzaam toeziet hoe onze regering ons de afgrond in leidt.
    Protesteren tegen Brussel doen ze niet, ze willen allemaal daar een baantje, beter betaald krijg je tenslotte nergens!
    Bescherm wat u heeft opgebouwd, voorkom dat ‘men’ alles weg haalt!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    11-05-2015:
    Vandaag even kort een stukje uit de lessen van Dhr. Gann.
    Gann vertelde dat in het getal (de waarde) van een top of bodem informatie zit opgesloten voor het toekomstige verloop van de koers.
    Ofwel, de waarde van bijvoorbeeld een bodem geeft informatie voor toekomstige toppen en/of bodems en voor de tijd waarop kan worden uitgekeken voor koers -richting -wijzigingen.
    Idem voor een top natuurlijk.
    Drie jaar geleden heb ik een indicator op ta-script.com geplaatst die probeert de informatie uit een top of bodem om te zetten in een soort van overlay over de koersgrafiek waarbij de lijnen van die overlay gebieden aangeven waar steun of weerstand valt te verwachten of waar een wijziging in de koers kan worden verwacht.
    Ik plaats even een grafiekje waarin een en ander te zien is; een plaatje verteld tenslotte meer dan duizend woorden.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Tegenstanders van dit soort grafieken begrijpen de achtergrond niet, ze beginnen gelijk te zeiken over het aantal lijnen.
    Ik zal kort proberen de essentie uit te leggen.
    Bij punt A linksonder ziet u de bodem van midden Oktober 2014.
    Vanuit dat punt wordt de matrix berekent die u ziet afgebeeld.
    De groene stippellijnen omhoog, en de rode stippellijnen omlaag zijn 1X1 lijnen, 45-graden lijnen.
    De witte horizontale lijnen zijn 2/8 lijnen in prijs, en de verticale lijnen zijn 2/8 lijnen in tijd.
    Dit frame is een mix van MurreyMath en Gann.
    Ik heb even wat paarse lijnen getrokken die de steun aan geven van de 1X1 lijnen omhoog.
    Er boven is positief, en er onder is negatief.
    Een doorbraak van de lijn zal de koers doen dalen naar een lijn(en) eronder waar steun mag worden verwacht.
    De horizontale (MurreyMath verdeling) lijnen dienen ook als steun / weerstand.
    De lijn A –> B is een 1X1 lijn.
    De verticale lijnen zijn tijdlijnen, waaromtrent moet worden uitgekeken naar een mogelijke omslag van de richting van de koers..
    Bekijk het eens op uw gemak, wellicht kan u er wat mee, en zo niet: gewoon links laten liggen 😉
    Bovenstaande matrix vindt zijn oorsprong in Pyrapoint.
    .
    Wilt u een hint wat betreft het koersverloop van morgen …. kijk eens naar de RSI(JSTAS) op dit moment!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    plaatje zegt meer dan woorden …


    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Nice:)

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ik ben zelf te druk met ‘iets’ wat u in de toekomst zeer gaat waarderen, maar tot die tijd even een analyse van een goede bekende waar ik volledig achtersta en u niet wil onthouden.
    Lees het volgende met aandacht door …
    ..
    .Heldere uitleg van ‘maatje’ Roy Martens over de extreme spanningen Oost-West met als spil Griekenland. Lees het! Het is voor iedereen begrijpelijk en het is noodzakelijke kost om te bevatten wat er zich werkelijk afspeelt achter de schermen!!! De belangen zijn immens groot en bepalen onze nabije toekomst. Helaas!

    Lees en begrijp!
    De theatershow ‘De Griekse tragedie’ is de volgende acte ingegaan. Het is eigenlijk meer een pokerspel, kijken wie het beste kan bluffen. Brussel geeft keer op keer aan dat het opnieuw 2 voor 12 is maar toch wordt er steeds opnieuw wat extra tijd ‘gevonden’.

    Uiteraard heeft iedereen een mening over de situatie en wordt de schuld vooral gelegd bij de Grieken. Ze zijn lui, profiteurs en gaan zeer vroeg met pensioen is de algemene gedachte maar uit een open brief van de Griekse premier in een Duitse krant blijkt het tegendeel. Wie al eens naar Griekeland op vakantie is geweest weet dat de gewone burger zeer lange dagen maakt en daarvoor zeer weinig wordt beloond. De schuld voor de enorme schuldenlast moet niet worden gezocht bij de Griekse burger maar bij de vorige overheden en vooral de elite van het land. De burgers in de straat betalen de prijs voor het wanbeleid dat er jarenlang is gevoerd maar vooral ook voor de uitbreidingsdrang van Brussel (en de NAVO) dat Griekenland kost wat kost aan de Euro moest toevoegen.

    De investeringen die jarenlang zijn gedaan in Griekenland werden gefinancierd door de (Europese) bankensector waarbij de Franse en Duitse banken ver voorop liepen. Toen de beerput openging en de crisis in alle hevigheid toesloeg was er daarom maar 1 belang dat moest worden gediend en dat is het redden van dezelfde bankensector of te wel het veiligstellen van de uitgeleende gelden. Onder het mom van het redden van Griekenland werden er nieuwe leningen ter beschikking gesteld om het land ‘te redden’. Maar wat er nu precies met dat geld is gebeurd wordt de onwetende burger in Europa niet verteld. Een journalist/schrijver voor het Belgische blad ‘De Tijd’ heeft het uitgezocht en op een rijtje gezet.

    In 4,5 jaar is er 250 miljard naar Griekenland gegaan, iedereen denkt dat dit geld naar de Griekse staat is gegaan maar niets is minder waar. Van deze enorme bak met geld is slechts 27 miljard bij de Grieken zelf terecht gekomen, nog geen 11 % !! Het restant van dit geld, 223 miljard, is terecht gekomen bij de bankensector, de Griekse banken, maar uiteindelijk vooral de Franse en Duitse banken die zo zonder kleerscheuren van hun onverantwoorde leningen af konden komen.
    De gehele operatie was nooit bedoeld om Griekenland te redden maar om de banksector te redden op kosten van de Griekse burgerij en de Europese belastingbetalers. De gelden die de ECB beschikbaar stelde werden gebruikt om de schulden bij de Europese banken in te lossen, daarmee werd de schuld verplaatst van de oorspronkelijke kredietverstrekkers (Franse en Duitse banken) naar de ECB. Aangezien de ECB haar funding vindt in de aangesloten landen draaien de belastingbetalers, u en ik, op voor deze schulden en niet meer de oorspronkelijke kredietverstrekkers, de banken.

    Het standpunt van de huidige Griekse regering is daarom niet moeilijk te begrijpen, het volk is uitgeperst als een citroen en er valt niet nog meer te halen. De schuldenlast die de Grieken hebben kan nooit worden terugbetaald, dat weet zowel het IMF als de ECB en Brussel maar het nemen van verlies zal moeilijk te verkopen zijn aan de Europese burger die zolang is voorgelogen. Dus men kan niet anders dan voor de schijn de rug recht te houden en het pokerspel voort te zetten.

    Intussen gaat het voorliegen vrolijk verder.
    Klaas Knot, de president van DNB, gaf op dinsdag aan dat de Griekse banken wel een stootje konden hebben, ze zouden solvabel zijn. Dat dit complete lariekoek is was al lang bekend doordat de ECB al weken bezig is om extra gelden over te boeken uit een speciale pot (ELA) om de Griekse Banken overeind te houden. Er zijn dagen dat er 1 miljard moet worden bijgespijkerd, de teller staat inmiddels op 84,1 miljard aan extra steun. Inmiddels halen steeds meer Grieken hun geld van de bank, de afgelopen week was dat meer dan 2,1 miljard en sinds begin dit jaar al ruim 30 miljard. De Griekse banken die volgens Knot solvabel zijn ontvingen afgelopen vrijdag nog maar eens 1,8 miljard nadat een spoedvergadering werd beroepen door de ECB. Of onze Klaas is absoluut naïef en dus niet op zijn taak berekend of hij verteld bewust onwaarheden om de burgers om de tuin te leiden.
    Ik weet niet wat kwalijker is!

    Niet alleen Klaas kan er wat van maar ook onze , lachebek, Mark Rutte. Hij verklaart doodleuk dat de risico’s voor een Grieks faillissement voor Europa kleiner zijn dan 3 jaar geleden. De waarheid is echter dat niemand weet welke effecten een faillissement zullen hebben, de speculaties daarover lopen enorm uiteen. Deze uitspraak is dus eveneens meer voor de bühne dan gestoeld op een fatsoenlijke onderbouwing, temeer daar de ECB en ook de Europese landen de een na de andere spoedvergadering inlassen. Als het allemaal niet zo’n vaart zou lopen waren die vergaderingen niet nodig, toch? Er heerst paniek in Brussel omdat de Grieken voet bij stuk houden en niet willen dansen naar de pijpen van Brussel.Zoals altijd zijn de uitspraken van Rutte ook nu weer uiterst voorbarig en is de kans groot dat hij deze worden weer zal moeten inslikken. Hij was toch ook degene die samen met Jan Kees de Jager aangaf dat we al het geld van de Grieken met rente zouden terugkrijgen en dat elke Nederlander van hem € 1.000 zou krijgen indien de VVD aan de macht zou komen?? Tja, eenmaal Pinokkio altijd Pinokkio!!

    Wat niemand durft te zeggen maar wat wel steeds duidelijker wordt is het feit dat Griekenland niet uit de Euro mag, de grote baas van Europa aan de andere kant van de plas heeft dat bepaald. Net zoals de VS in 2001 Europa onder zware druk zette om Griekenland toe te laten treden tot de Euro omdat Griekenland de NAVO (dus zijzelf) een strategisch voordeel zou kunnen bezorgen. De VS is nu als de dood voor een uitstappen van Griekenland omdat dan de poort wagenwijd wordt opengezet voor een aansluiting bij Rusland en China. Dat laatste zal een enorme verschuiving teweeg kunnen brengen in de machtsverhoudingen omdat Rusland (en China) dan meer invloed krijgt in het Middellandse Zee gebied.

    De angst van de VS voor de Russische invloed is alleen maar groter geworden nu Griekenland een deal heeft gesloten om de ‘Turkish Stream’ te verlengen. De Turkish Stream is een gaspijpleiding die vanuit Rusland via de Zwarte Zee gas gaat vervoeren door Turkije en nu Griekenland naar de Balkanlanden en Europa. Deze pijpleiding moet in 2019 klaar zijn om de transporten te kunnen uitvoeren. Door deze leiding kan de huidige leiding die via Oekraïne loopt worden omzeilt en indien nodig zelfs worden afgesloten. Deze leiding zorgt al voor een nauwere band tussen Rusland en Turkije waardoor de kans zeer groot is dat ook Turkije het in Europa wel voor gezien houdt en (ook) uit de NAVO stapt. Dat het gas, net zoals de Russische olie, in toenemende mate in de eigen munt of in Yuans wordt verhandeld is niet alleen een doorn in het oog van de VS maar zelfs een regelrechte bedreiging voor het voortbestaan van diezelfde VS.

    Afgelopen week kreeg de VS al een dreun te verduren doordat de Russen en de Chinezen een deal sloten om alle leveringen van gas en olie voortaan in Yuans af te wikkelen, de geboorte van de Petroyuan? Eerder hadden Rusland en China al een tweetal gas-deals gesloten waarbij gas via een oostelijke en nu ook via een westelijke route zou worden geleverd. Het totaal aan leveringen bedraagt voor beide routes tezamen 68 bcm/y (bcm/y = miljard kubieke meter per jaar). Het bedrag dat hiermee gemoeid is bedraagt dus een totaal van tientallen miljarden euro’s per jaar.

    Tel daarbij dat China alle transacties van de nieuw geformeerde investeringsbank gaat afwikkelen in Yuans in plaats van dollars en de dreiging voor de dollar (en dus het voortbestaan van de VS) wordt steeds groter. De vraag naar dollars zal afnemen en daarmee de waarde van de munt die de afgelopen decennia in een steeds sneller tempo uit het niets is ‘bijgedrukt’’.

    Tot nu toe heeft de VS elk land dat ook maar een poging waagde om de $ als handelsmunt af te schaffen in het verdomhoekje geduwd, een kleine opsomming:

    – Irak probeerde voor 2003 hun olie daar waar mogelijk te verkopen in Euro’s. Het gevolg was dat Saddam Hussein werd beschuldigd van het bezit van massa vernietigingswapens. Hij werd vervolgens afgezet en vermoord.
    – Eenzelfde scenario in Libië, waar Muammar Gaddafi de hegemonie van de Petrodollar wilde doorbreken door het opzetten van de Afrikaanse Dinar, gedekt door goud en daarna uiteraard de verkoop van geweldige Libische olievoorraden in deze valuta. Ook Gaddafi werd afgezet en vermoord.
    – Toen Iran in 2008 probeerde hun olie in Euro’s te verkopen werden ze bijna gebombardeerd

    Nu is Rusland de gebeten hond omdat die eveneens is begonnen met het verhandelen van olie en gas in andere valuta dan de Dollar. China is een maatje te groot voor de VS en tevens houder van zeer veel staatsschuld dus die kun je in dit stadium beter (nog) niet tegen de schenen schoppen. Het is beter om de kleinere van die twee onder valse voorwendselen in het verdomhoekje te plaatsen. Dat is de echte reden waarom Rusland als de grote agressor wordt afgeschilderd en economisch moet worden gebroken. De Vazalstaat van de VS, Europa, neemt hierin het voortouw terwijl de VS zelf zoveel mogelijk buiten schot blijft. Volgens het Oostenrijks Instituut voor Economisch Onderzoek (Wifo) blijkt dat de sancties tegen Rusland niet het effect hebben dat wordt gewenst maar eerder averechts werken. Er is becijferd dat de sancties Europa het lieve sommetje van € 100 miljard gaat kosten en dat er ook nog eens een verlies optreedt van 2 miljoen arbeidsplaatsen. De Russische economie zal daarentegen floreren doordat de lage Roebel de exportkracht vergroot en de binnenlandse consumptie bevordert. Er wordt door Europa op economisch gebied dus een zeer hoge prijs betaald om de hegemonie van de $ te verdedigen en daar zal het zelfs niet eens bij blijven als we de berichten van de hoogwaardigheidsbekleders moeten geloven.

    De roep naar militair optreden tegen de vermeende agressor wordt vanuit de VS steeds luider. Er moeten zware wapens en manschappen worden verplaatst naar de grenzen van Rusland, ja zelfs het gebruik van tactische kernwapens lijkt op tafel te komen. Dat deze mogelijke strijd in eerste instantie zal worden uitgevochten op Europees grondgebied lijken onze ‘leiders’ niet te beseffen of juist wel? Want als de eerste kogels door de lucht fluiten laat de geschiedenis zien dat zij dan al lang in het vliegtuig of op de boot zitten, op weg naar veiligere oorden omdat natuurlijk de regering altijd intact moet blijven en het volk de hete aardappels uit het vuur mag halen…….

    Het is des te beschamender dat een Minister van de Defensie, ‘mevrouw Hennis’, openlijk aangeeft dat de NAVO gereed is om een aanval van de Russen af te slaan. Dat de Russen niet de intentie hebben om wie dan ook aan te vallen maar alleen reageren op de acties van de NAVO is blijkbaar aan deze dame niet besteed. Er zijn op dit moment maar liefst 3 grote NAVO oefeningen gaande langs de grenzen van Rusland die zondermeer als provocerend kunnen worden gezien maar die volgens Hennis alleen defensief van aard zijn. In het verleden is ooit afgesproken dat de NAVO haar macht niet zou uitbreiden naar het voormalige Oostblok, een afspraak die door de NAVO al snel aan haar laars werd gelapt omdat Rusland het economisch moeilijk kreeg. Het doel van de NAVO werd toen om zo dicht mogelijk tegen Rusland aan te kruipen en zoveel mogelijk landen rond Rusland tot de NAVO toe te laten zodat overal een NAVO basis kon worden opgericht. Dat dit vroeg of laat tot een reactie van Rusland zou leiden werd daarbij blijkbaar voor lief genomen. Stel je eens voor wat de VS zou doen als bijvoorbeeld China toenadering zou zoeken tot Mexico en Canada en daar bases zou inrichten, dan zou de wereld letterlijk te klein zijn en werd er hel en verdoemenis gepredikt. De regels die voor anderen gelden blijken dus niet voor het Westen zelf van toepassing te zijn.

    Dat Rusland nu als reactie op al deze acties haar wapenarsenaal gaat uitbreiden (40 nieuwe lange afstandsraketten) wordt als een nieuwe daad van agressie gezien maar ook dit is een pure reactie op de gedane acties. De oplopende spanningen zullen daarmee zorgen voor een nieuwe wapenwedloop waarbij vooral de oorlogsindustrie in de VS garen zal spinnen. Het grote gevaar daarbij is echter dat er vroeg of laat een ‘ongelukje’ gebeurt omdat iemand op een verkeerd knopje drukt…..

    Dat het Westen steeds verder gaat in het prikken van de Russische beer werd afgelopen week nogmaals duidelijk toen de Belgen, de Fransen en Oostenrijkers Russische tegoeden bevroren omdat er niet werd voldaan aan een uitspraak van het hof in Den Haag om voormalig olieproducent Yukos een schadevergoeding ($50 miljard) te betalen. Een uitspraak die niet door de Russen werd erkend omdat deze in hun ogen door het Westen werd opgelegd in een intern geschil. Indien de Russen zich zouden bemoeien met een intern geschil inde VS zouden ze eveneens 0 op het rekest krijgen is hun visie. Het bevriezen van de tegoeden wordt door de Russen dan ook zeer hoog opgenomen en zij zullen ongetwijfeld als ‘tegenprestatie’ ook tegoeden en bezittingen van deze landen gaan bevriezen.

    De contouren van een nieuwe indeling worden steeds duidelijker. De wereld zal steeds meer worden verdeeld in een blok van 2 machten met aan de ene kant het Westen waarvan de economische macht tanende is en aan de ander kant het Oosten dat zich onder leiding van China steeds sterker zal profileren. Het zal een strijd worden om het bezit van de wereldreservemunt, een munt die of gedekt wordt door vertrouwen (valse beloftes?) of mogelijk door een tastbaar bezit, een grote voorraad geel metaal.

    De komende jaren (of zijn het nog maanden?) kan een en ander in een stroomversnelling komen aangezien de tijd begint te dringen omdat het water hoger en hoger stijgt. Er is geen noemenswaardig economisch herstel zichtbaar en de bevolking van Europa loopt steeds meer op haar tenen. De problemen zullen zelfs nog groter worden als de enorme aantallen vluchtelingen vanuit Noord Afrika de Europese zuidkusten gaan overstromen. Hoelang houden de fiat-munten en dan vooral de € het hoofd nog boven water? De heren in Brussel zien maar één oplossing en dat is het ongelimiteerd scheppen van extra geld. Geld waarmee straks misschien de woonkamer kan worden behangen omdat het alleen nog maar het papier waard zal zijn waarop het is gedrukt.
    Er zullen steeds meer restricties komen die de burgers moeten beteugelen en in grip moeten houden. Zodra Brussel de controle dreigt te verliezen zullen er bankvakanties en kapitaalbeperkingen volgen zodat de burger van zijn eigen, zuur verdiende geld kan worden beroofd.

    Cyprus was het eerste voorbeeld, de blauwdruk, Griekenland zal de tweede test worden en daarna ?
    Wees alert op wat komen gaat en geloof niet alles wat de overheden u voorschotelen!
    Roy Martens 21 juni 2015

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    23-08-2015:
    Vanuit grafiek 2 uit de vorige update (Fourier transform, zie 17-08) viel nog een stukje daling te verwachten, die dan ook kwam deze week.
    Laten we even snel naar een paar grafieken kijken.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De onderste vensters van grafiek1 geven de TAC_DMI weer, zie mijn vorige stukjes of op ta-script.com
    De combinatie van venster A en B vormen een top-indicator, en de vensters C en D vormen een bodem indicator.
    Er moet scherp gelet worden op de toepassing van de juiste voorwaarden, en mits voldaan aan de voorwaarden is dit een goede indicator, niet elke top of bodem wordt aangegeven, maar wanneer een top of bodem wordt aangegeven, dan is die er ook.
    Eén van de voorwaarden is, dat voor een juiste indicatie alle zes lijnen om -knikken.
    Begin Augustus staat er een top, en midden Augustus ging de koers zijwaarts, waarbij dan de vraag oprijst of er een bodem is waarna de koers weer omhoog gaat, of dat het een pauze is in een verder dalende koers beweging.
    Wie op dat moment naar de grafieken in venster C en D kijkt (de bodem indicator) ziet dat niet alle lijnen om -knikken, en er dus niet een bodem aan gegeven wordt.
    Momenteel staat de set up er weer in deze indicator, komende week gaan we het vervolg zien (zie ook begin Juni, begin Mei .. etc.)
    .
    In het bovenste venster van grafiek 1 heb ik even twee blauwe lijnen boven en onder het koersverloop getrokken.
    Niet zichtbaar in grafiek 1, maar u vast wel bekent, is dat deze lijnen zijn getrokken van de top van een koersstijging die begon in Oktober 2014.
    Het lijkt een soort van ‘expanderende driehoek’, een driehoek die niet uitloopt in een punt maar verloopt vanuit een punt en steeds wijder wordt.
    Het voldoet mijn inziens niet aan de voorwaarden van een ‘broadening top'(zeer negatief en voorkomend op een belangrijke top) omdat de toppen steeds lager worden na start van deze formatie in plaats van steeds hoger.
    Ook voldoet het niet aan de voorwaarden van een expanding triangle in de Elliott theorie, waarin dit juist duidt op een verder gaande stijging na voltooiing.
    Dit wekt bij mij het vermoeden dat het achteraf een golf vier beweging gaat worden waarna de koers na voltooiing weer lekker omhoog gaat, maar dat is natuurlijk zeer speculatief.
    Eerst maar eens afwachten wat venster C en D in grafiek aan gaan geven!
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 2 is weer een combinatie grafiek.
    In het bovenste venster ziet de verticale grijze lijnen, onderbroken en niet -onderbroken lijnen.
    Deze lijnen staan op de datums van de seasonal-dates indicator van Gann.
    U ziet dat het raadzaam is om op die momenten waar een lijn staat geprojecteerd even extra alert te zijn.
    Verder ziet u in deze grafiek het ‘gevecht’ van de koers met de VWAP lijnen zo midden Augustus, de koers is er uiteindelijk naar onder doorheen gebroken.
    Vond de koers vanaf midden Oktober-2014 steeds steun op de blauwe opgaande 1X2 Gann lijn, ook nu is de koers er doorheen gedaald.
    Afgelopen Vrijdag vond een stevige koersdaling plaats, maar let u ook even op het volume!
    Vergelijkt u dit even met het volume midden Oktober 2014 bij die bodem daar, en met het volume midden December 2014 bij de bodem aldaar, kijk even begin Mei dit jaar, etc, etc, en u weet waar ik op doel!
    In het onderste venster van grafiek 2 ziet u de WCumVeloc weergegeven (zie ta-script.com) en u weet dat ik daar zeg dat een doorbraak van de steun/weerstand lijnen welke in deze indicator kunnen worden getrokken meestal net even eerder plaats vinden dan een doorbraak van die lijnen die in de koersgrafiek kunnen worden getrokken.
    Afijn plaats de gegeven indicatoren in uw grafiek en u ziet wat ik bedoel.
    .
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 ziet in het bovenste venster het MurryeMath frame.
    Als eerste valt natuurlijk het geworstel van de koers met de 4/8 lijn op, het 500gebied, de 50% van het grotere frame.
    De koers is de laatste weken fors gedaald, en afgelopen Vrijdag zelfs onder de 1/8 lijn gekomen.
    U weet dat Murrey zegt dat de eerst beste mogelijkheid om long te gaan de 1/8 lijn is en daarna is dat de 0/8 lijn, en de koers is momenteel in dat gebied aangekomen, opletten dus.
    .
    Dan nog even over het onderste venster, de RSI(JSTAS), die zijn instelling haalt uit de gelopen koers.
    In deze RSI ziet u waarom de koers even pauzeerde (met de mogelijkheid weer omhoog te gaan) midden Augustus, immers: – de RSI was te snel gedaald – !!
    De verdere daling daarna wordt wel bevestigd, en de RSI zit nu in oversold gebied … een signaal .. geen zekerheid.
    .
    Gelukkig ben ik niet helderziende, mijn idee na bekijken van de diverse grafieken is de mogelijkheid van een stijging de komende week, maar volg liever de grafieken en hun signalen dan mijn idee, want ik ga in elk geval de grafiek volgen en niet mijn idee 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    23-08-2015:
    Vanuit grafiek 2 uit de vorige update (Fourier transform, zie 17-08) viel nog een stukje daling te verwachten, die dan ook kwam deze week.
    Laten we even snel naar een paar grafieken kijken.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De onderste vensters van grafiek1 geven de TAC_DMI weer, zie mijn vorige stukjes of op ta-script.com
    De combinatie van venster A en B vormen een top-indicator, en de vensters C en D vormen een bodem indicator.
    Er moet scherp gelet worden op de toepassing van de juiste voorwaarden, en mits voldaan aan de voorwaarden is dit een goede indicator, niet elke top of bodem wordt aangegeven, maar wanneer een top of bodem wordt aangegeven, dan is die er ook.
    Eén van de voorwaarden is, dat voor een juiste indicatie alle zes lijnen om -knikken.
    Begin Augustus staat er een top, en midden Augustus ging de koers zijwaarts, waarbij dan de vraag oprijst of er een bodem is waarna de koers weer omhoog gaat, of dat het een pauze is in een verder dalende koers beweging.
    Wie op dat moment naar de grafieken in venster C en D kijkt (de bodem indicator) ziet dat niet alle lijnen om -knikken, en er dus niet een bodem aan gegeven wordt.
    Momenteel staat de set up er weer in deze indicator, komende week gaan we het vervolg zien (zie ook begin Juni, begin Mei .. etc.)
    .
    In het bovenste venster van grafiek 1 heb ik even twee blauwe lijnen boven en onder het koersverloop getrokken.
    Niet zichtbaar in grafiek 1, maar u vast wel bekent, is dat deze lijnen zijn getrokken van de top van een koersstijging die begon in Oktober 2014.
    Het lijkt een soort van ‘expanderende driehoek’, een driehoek die niet uitloopt in een punt maar verloopt vanuit een punt en steeds wijder wordt.
    Het voldoet mijn inziens niet aan de voorwaarden van een ‘broadening top'(zeer negatief en voorkomend op een belangrijke top) omdat de toppen steeds lager worden na start van deze formatie in plaats van steeds hoger.
    Ook voldoet het niet aan de voorwaarden van een expanding triangle in de Elliott theorie, waarin dit juist duidt op een verder gaande stijging na voltooiing.
    Dit wekt bij mij het vermoeden dat het achteraf een golf vier beweging gaat worden waarna de koers na voltooiing weer lekker omhoog gaat, maar dat is natuurlijk zeer speculatief.
    Eerst maar eens afwachten wat venster C en D in grafiek aan gaan geven!
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 2 is weer een combinatie grafiek.
    In het bovenste venster ziet de verticale grijze lijnen, onderbroken en niet -onderbroken lijnen.
    Deze lijnen staan op de datums van de seasonal-dates indicator van Gann.
    U ziet dat het raadzaam is om op die momenten waar een lijn staat geprojecteerd even extra alert te zijn.
    Verder ziet u in deze grafiek het ‘gevecht’ van de koers met de VWAP lijnen zo midden Augustus, de koers is er uiteindelijk naar onder doorheen gebroken.
    Vond de koers vanaf midden Oktober-2014 steeds steun op de blauwe opgaande 1X2 Gann lijn, ook nu is de koers er doorheen gedaald.
    Afgelopen Vrijdag vond een stevige koersdaling plaats, maar let u ook even op het volume!
    Vergelijkt u dit even met het volume midden Oktober 2014 bij die bodem daar, en met het volume midden December 2014 bij de bodem aldaar, kijk even begin Mei dit jaar, etc, etc, en u weet waar ik op doel!
    In het onderste venster van grafiek 2 ziet u de WCumVeloc weergegeven (zie ta-script.com) en u weet dat ik daar zeg dat een doorbraak van de steun/weerstand lijnen welke in deze indicator kunnen worden getrokken meestal net even eerder plaats vinden dan een doorbraak van die lijnen die in de koersgrafiek kunnen worden getrokken.
    Afijn plaats de gegeven indicatoren in uw grafiek en u ziet wat ik bedoel.
    .
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 ziet in het bovenste venster het MurryeMath frame.
    Als eerste valt natuurlijk het geworstel van de koers met de 4/8 lijn op, het 500gebied, de 50% van het grotere frame.
    De koers is de laatste weken fors gedaald, en afgelopen Vrijdag zelfs onder de 1/8 lijn gekomen.
    U weet dat Murrey zegt dat de eerst beste mogelijkheid om long te gaan de 1/8 lijn is en daarna is dat de 0/8 lijn, en de koers is momenteel in dat gebied aangekomen, opletten dus.
    .
    Dan nog even over het onderste venster, de RSI(JSTAS), die zijn instelling haalt uit de gelopen koers.
    In deze RSI ziet u waarom de koers even pauzeerde (met de mogelijkheid weer omhoog te gaan) midden Augustus, immers: – de RSI was te snel gedaald – !!
    De verdere daling daarna wordt wel bevestigd, en de RSI zit nu in oversold gebied … een signaal .. geen zekerheid.
    .
    Gelukkig ben ik niet helderziende, mijn idee na bekijken van de diverse grafieken is de mogelijkheid van een stijging de komende week, maar volg liever de grafieken en hun signalen dan mijn idee, want ik ga in elk geval de grafiek volgen en niet mijn idee 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ik plaats niet over telkens een update vanwege tijdgebrek, mist u iets, kijk dan even op: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    staat het dar ook niet, jammer dan 😉
    Het ontbreekt me gewoon aan de tijd alles over te plaatsen.
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-08-2015:
    Kippen zonder kop gaan nog meer gedisciplineerd te werk dan de huidige ‘belegger’.
    In -no time- verdwijnen er miljarden in het niets, en met net zo’n vaart verschijnen er weer miljarden vanuit het niets.
    Zodra er een Vos voor het gaas van het kippenhok verschijnt, willen alle kippen tegelijk door de ingang van het hok naar binnen.. en vice versa.
    Zo ook met de ‘beleggers’, er is er één die roept Sell, en de rest volgt hersenloos.
    Afijn, weer een mooi moment op de bodem voor de ‘meer gematigde belegger’ zal ik maar zeggen.
    Is de kou nu uit de lucht, en gaan we weer hemelhoog?
    Ik denk het niet, – De Bodem- moet nog komen, het einde van de conjuctuur cyclus; volgend jaar ?
    We zien wel de tijdelijke bodem die ik in de vorige update bedoelde aan te geven, hoewel die niet voor iedereen duidelijk was, maakte ik op uit ‘divers’- commentaar; mijn fout dus.
    Ik waag er even snel een grafiekje aan.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Zoals ik al aangaf geeft de indicator (TAC_DMI) perfect de bodem aan, en u ziet in bovenstaande grafiek het enorme Volume (verhoudingsgewijs).
    U ziet ook dat de gap nagenoeg gesloten is, en tevens dat dit zowel 38,2% als 50 % reversal is van voorgaande toppen. .
    .
    De driehoek waar ik het afgelopen weekeinde over had, is dus een negatieve driehoek geworden, wellicht een top-patroon ondanks dat ie niet -perfect- was.
    .
    De correctie omhoog van de bodem op Maandag, hoe ziet die eruit?
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Links in de grafiek ziet u de AEX index, en rechts de SP500
    Tja, over één ding kunnen we het vast wel eens zijn, vanaf de bodem afgelopen Maandag zie ik geen impuls omhoog, eerder een correctieve beweging, als in een correctie golf; die meestal wordt gevolgd door meer ellende omlaag 😉
    De SP500 sloot vanavond negatiever dan de AEX future zoals u in bovenstaande grafiek ziet.
    .
    Hoever de correctie omhoog gaat komen vanaf de bodem op afgelopen Maandag weet ik niet, maar mijn -gevoel- is dat de weg omlaag nog niet gelopen is.
    Speel kort op de bal.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    26-08-2015:
    Na de bodem van afgelopen Maandag een stevig herstel, maar de koers loopt op de weg omhoog ‘ergens’ tegen aan.
    Wat is dat ‘ergens’?
    Ik heb daarvoor in onderstaande grafiek even de FTI van de AEX weergegeven met daarin een variant van de MurreyMath indicator die gebruikt kan worden voor intraday grafieken, een versie die ik voor Cees geschreven heb (met aan en verkoop signalen) die op http://www.ta-script.com te downloaden is.
    Ik heb de aan/verkoop -signalen in deze grafiek even uitgeschakeld.
    De grafiek –>
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u dan dat ‘iets’ waar de koers momenteel mee worstelt op zijn weg omhoog.
    En dat is dan de MurreyMath 4/8 lijn, de 50% lijn waarvan Gann altijd opgaf dat dat een belangrijk niveau is in de weg omhoog of de weg omlaag.
    U ziet in bovenstaande grafiek dat afgelopen Vrijdag de koers ‘s-avonds steun vond op deze 4/8 lijn, maar toen op Maandag de koers eronder opende volgde er een ‘vrije’ val naar 400,6.
    Het gebied van de 1/8 lijn werd op een haar na gehaald, en dat is het gebied waarvan Murrey aangeeft dat dit het beste gebied is om uit te kijken naar een koop signaal.
    Inmiddels sloot de koers van de FTI vanavond rond tien uur rond de waarde 436.
    Dus wie de ballen had om te kopen rond die 400,6 en gewoon zoals Murrey zegt dat je niet moet denken maar doen —> is spekkoper 😉
    Maar nu, de koers hikt in zijn weg omhoog aan tegen die 4/8 lijn rondom de waarde 437,x en wanneer de stemming morgen ochtend nog steeds positief is, dan kon er wel eens een derde aanval plaats vinden op die 4/8 lijn.
    Gann — drie — !!
    En wanneer je maar lang genoeg op een deur klopt …. juist!
    Ik heb ook even een driehoekje ingetekend.
    Morgen om 08:00 uur gaan we weer van start en gaan we het meemaken!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-08-2015:
    Vrijdagavond, nabeurs tijd, ik schrijf nu even een korte update, want de rest van dit weekend staat al vol gepland.
    We pakken snel even de grafiek erbij die ik de laatste dagen al eerder geplaatst heb, de Murreymath grafiek op de FTI September.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik vertelde u afgelopen Woensdag avond al om uit te kijken naar een eventuele doorbraak van de 4/8 lijn in de geval de koers daar weer een aanval op zou doen (wanneer je maar vaak genoeg op een deur klopt … en de drie van Gann etc.).
    Het vervolg na de uitbraak die kwam uit de driehoek en de doorbraak van de 4/8 lijn valt een beetje tegen.
    De koers blijft hangen tegen de mini-MurreyMathLine, welke tussen de 4/8 en 5/8 lijn ligt.
    Wat is zo’n mini-MurreyMathLine denkt u wellicht; wel dat is onder andere de 50% lijn tussen de 4/8 en 5/8 lijn in dit geval … maar ook de 5/8 lijn wanneer je het frame-in-frame principe bekijkt.
    Ik zal dat even snel laten zien door middel van een kleiner frame.
    Grafiek 1 is een groot frame, gekozen vanwege de enorme koersvariatie per dag — in de voorgaande dagen.
    Kiezen we een frame een slag kleiner, dan blijft de 4/8 lijn de spil, maar het koersverschil per /8 wordt gehalveerd.
    Ik kan het niet zo gemakkelijk uitleggen,’t zal de wijn wel zijn, ik plaats wel even een grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb even in de lichtpaarse kleur de vermelding 3/8 – 4/8 – 5/8 laten staan van het grotere tijdframe, het programma plaatst automatisch de lijnwaarden van het kleinere frame.
    U ziet nu in vergelijking met grafiek 1 dat de mini-MurreyMathLine welke lag tussen de 4/8 en 5/8 lijn –> de 5/8 lijn in het kleinere frame geworden is.
    In het kleinere tijdframe is die mini-MurreyMathLine van het grotere frame dus de bovenzijde van een trading range geworden (die ligt tussen de 3/8 – 5/8 lijn in het kleinere frame).
    Wanneer de koers het aanstaande Maandag niet lukt om door die bovenzijde van de trading range te komen (5/8 lijn), dan kan een terugval worden verwacht naar in eerste instantie de 3/8 lijn waarbij de 4/8 lijn een eerste steun vormt.
    Ziet u ook in grafiek 2 het koopsignaal wat volgens MurreyMath ontstaat op de 1/8 lijn in dit frame, volgens Murrey hét moment op uit te kijken naar een koop positie.
    Voor de EW-ers is dit einde golfje twee waarbij ze zich opmaken voor het middenstuk van de vis –> golfje 3 😉
    .
    En dan te bedenken dat het frame en de koersen in het MurreyMath frame elkaar ‘niet zien’… hoe vrij zijn wij in ons denken?
    .
    Houdt u goed de verschillende tijdframes in de gaten met de daarbij behorende signalen.
    .
    Bekijkt u ook eens hoe mooi de TAC_DMI in de daggrafiek een bodem aangaf afgelopen week in combinatie met het volume, niet om mijn gelijk te halen, maar om u er op te attenderen hoe u zoiets ook in de toekomst aan kunt zien komen.
    .
    De bedstee roept dus ik ga afsluiten, maar ik wil nog even wijzen op het dalende volume de laatste dagen na de bodem op 24-08, en de TE enthousiaste RSI-Jstas ten opzichte van de koers stijging na de bodem,; plaatst u zelf even deze indicator in de daggrafiek; niet de rsi(14) maar de RSI(Jstas).
    .
    Plaatst u ook eens de door mij aan u gegeven WCumVeloc -indicator onder uw grafiek, dan ziet u hoe broos het herstel is, en hoe weinig er nodig is om een verkoop signaal te genereren komende week.
    .
    Dit alles lijkt te wijzen op een afketsen op de 5/8 lijn van grafiek twee de komende Maandag, en een daling vanwege een te sterk gestegen RSI(JSTAS).
    We gaan het meemaken, MAAR !!! –> volg de grafiek en NOOIT mijn idee 😉
    Ik pas namelijk mijn idee onmiddellijk aan zodra de koers een andere weg gaat dan verwacht, doet u dat ook.
    .
    Wellicht volgende week -bij tijd- weer een update …..
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    probeerseltje:


    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Laatste posting op (zie link):

    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    😉

20 berichten aan het bekijken - 381 tot 400 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN