skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Trading Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Trading Blogs van Renko Café

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Marcel van Vliet Marcel van Vliet 9 jaren, 6 maanden geleden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    Beste Traders,

    De verandering van de TradeManager naar Renko Café is het resultaat van een uitgebreide studie van enkele maanden naar het gebruik van de Renko charting technieken, in de zomer van 2013. Tijdens mijn ontdekkingsreis door boeken en op het Internet ben ik langzaam, maar zeer zeker in de ban geraakt van de pure Price Action, de veelzijdige toepassingen en de simpelheid waarmee het traden op Renko grafieken gepaard gaat. De kennis die ik in deze ‘komkommertijd’ periode voor de handel heb opgedaan, heb ik vrij vertaald naar de term Renkologie. Vanaf dit moment zal ik mijn blogs dus niet meer plaatsen in het onderwerp ‘Blogs van de TradeManager’, maar onder dit onderwerp. Ik hoop dat u mijn blogs met even veel plezier zal lezen.

    #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    De Renko marktsentiment meter

    In het artikel ‘How the market’s mood can make you money’ van 11 juli jongstleden, beschrijft Marketwatch blogger Johnathan Burton hoe beleggers de effecten van het marktsentiment kunnen benutten. De verschillende sentimenten op de markt kunnen namelijk goede koop- of verkoopsignalen geven.

    [center][/center]

    Hiernaast waarschuwt het blog echter ook om met de interpretatie van het marktsentiment heel zorgvuldig om te gaan. Letterlijk schrijft Burton ‘If Mr. Market isn’t happy, you should be’ natuurlijk hoef ik niet meer uit te leggen dat dit andersom hetzelfde geldt.

    Het is een bekend feit dat de prijs en daarbij horende marktsentiment in golven beweegt. De kunst is de verschillende punten van de gemoedstoestand van de markt te herkennen. Hierdoor ontstaat er meer grip op het eigen sentiment, maar het laat onverlet dat afscheid nemen van een paar, index of aandeel dat je net ervoor een vette winst heeft opgeleverd een andere kunst is die je moet beheersen.

    Burton sluit het artikel af met de conclusie; ‘dit is een gehate stier en beleggers zouden daar blij om moeten zijn. Op een dag zullen de kopers namelijk weer actief worden’. Lijkt mij overigens logisch, want is dit niet al sinds het ontstaan van de handel het geval?

    Om met de Renkologie het marktsentiment ook te kunnen gebruiken, heb ik de sentimenten uit het artikel met Renko blokken weergegeven. Vrij vertaald, als traders overdreven euforisch lijken, zijn zij bereid het meeste risico te nemen. Als hierbij de prijs ook nog eens op het hoogste punt staat, doe je er verstandig aan om bij de eerste ongerustheid, die zich in dit geval uit in twee rode blokken, te verkopen. Indien dit voor je strategie een entry signaal betekent, is short instappen natuurlijk ook een optie. In ieder geval zou je er als trader bovenop moeten zitten. Volgens het model is de depressie in combinatie met een kantelpunt van twee blokken het signaal om in een long trade te stappen.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn nieuwe website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    Retradespectief 2013

    De traditie van de twee voorgaande jaren om aan het eind van het jaar even terug te kijken, wil ik graag met dit blog in stand houden. 2013 was een goed beursjaar. Dit blijkt niet alleen uit mijn eigen resultaten, maar werd afgelopen maandag ook bevestigd door BNR nieuwsradio. Aan de hoogte en diepte punten van dit jaar zal ik niet teveel tijd wijden, dit wordt immers door de media in de diverse jaar overzichten al uitvoerig gedaan.

    Trades
    Het afgelopen jaar heb ik, net als verleden jaar, gemiddeld 5 á 6 trades per maand gedaan, waarbij de verhouding long trades en short trades vrijwel gelijk was. Wat bij deze terugblik wel opviel was dat ik meer trades heb gehad op CFD’s van indices en aandelen dan trades op Forex. Dit is vooral te wijten aan de grillige Amerikaanse markt met zaken als tapering, shutdown en wisselende werkeloosheidscijfers, waardoor ik in het kader van risicobeheersing naar wat kalmere markten ben uitgeweken. Komend jaar hoop ik weer iets meer Forex te traden omdat de kosten eenvoudig lager zijn en de markt veel volatieler is. Daardoor vind ik het eigenlijk ook leuker.

    Waar mijn win ratio in 2012 68% betrof, is dit in 2013 iets afgenomen naar 64%. Mijn doelstelling lag echter ook dit jaar weer tussen de 60% en 70%, dus mij hoor je niet klagen.
    Doordat ik mij ook dit jaar weer aan mijn ‘harde’ regel heb gehouden, dat ik voordat ik in een trade stap, inschat of een Risk/Reward ratio van 1:2 te realiseren is, heb ik ook op dit gebied geen negatief gevoel. Al mijn winnende trades hebben deze ratio gerealiseerd en er is zelfs een uitschieter met een R/R van 1:5 in de boeken gekomen.

    [center][/center]

    Social media
    Evenals vorig jaar ben ik dit afgelopen jaar redelijk passief gebleven op Twitter. Het aantal Engelstalige volgers is zover afgenomen, dat ik mijn tweets niet meer hoef te vertalen.
    Gelijk met het starten van mijn nieuwe website Renko Café ben ik een LinkedIn groep met dezelfde naam gestart. Dit media is voor mij vanwege de meer zakelijke gebruikers veel krachtiger gebleken. Binnen twee weken had ik 140 connecties en er komen er dagelijks nog bij. Leuk….

    Renko Café
    Sinds ik afgelopen zomer heb kennis gemaakt met het traden op Renko grafieken, weet ik pas echt wat het betekend als een trader zegt dat hij zijn ‘edge’ heeft gevonden. In korte tijd ben ik zó enthousiast geworden dat ik hier een website voor heb opgericht, een goede Renko broker heb gezocht en tegenwoordig nog alleen maar mijn trades doe op Renko grafieken. Het abonnement voor mijn TradeManager website is intussen opgezegd en de site zal nog tot 17 januari in de lucht zijn. Het archief is over gezet naar Renko Café, maar wellicht is het een tip om nog het één en ander te kopiëren, indien je daar behoefte aan hebt.

    Tot slot
    Ook 2013 heeft op het gebied van traden weer veel moois gebracht. Zeker in vergelijk met de nog steeds dalende rente percentages voor spaargeld bij de banken. Het moet iedere trader toch lukken om meer dan 1,7% rendement te traden? Hier staat dan direct een leuke doelstelling voor de ‘newbees’ onder ons.
    Rest mij nog om al de lezers van dit blog fijne feestdagen en een goed 2014 toe te wensen. De kurken kunnen, wat mij betreft van de champagne, Proost!………..

    [center]
    [/center]
    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn nieuwe website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Wij hebben gekeken wat experts goede aandelen vinden voor 2014.

    http://indexx.nl/favoriete-aandelen-2014.html

    #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    Pipperdepip Hoera!

    Uit vragen via mijn website of in de topics op de diverse forums maak ik nog regelmatig op dat vooral beginnende traders nog wat moeite hebben met het berekenen van de waarde van een pip en wat je met die wetenschap in het kader van money & risk management kunt doen.

    Zoals wellicht bekend is een pip het kleinst mogelijke verschil in een koers en wordt deze weergegeven als 0.0001. De enige uitzondering hierop zijn de valuta paren waar de Japanse Yen (¥ ) de ‘quote currency’ van is. De quote currency wordt overigens ook wel ‘secondary currency of ‘counter currency’ genoemd. Een pip voor de Japanse Yen wordt weergegeven als 0.01.

    [center][/center]

    De meeste geroutineerde traders zien het aantal pips in één oogopslag en verbinden hier hun conclusie aan. Hiernaast leveren de meeste brokers naast hun platform een tool om de berekening uit te voeren. Deze tools zijn bij bosjes tegelijk te vinden op het Internet, degene die ik zelf nog wel eens gebruik staat op de ‘tools’ pagina van mijn website.

    Er zijn ook veel traders die hun money & risk management verwerken op een (Excel)spreadsheet de formule hiervoor is vrij simpel op het internet te vinden. De uitkomst van de berekening is altijd in de valuta van de base currency. Als echter de quote currency de Amerikaanse Dollar (USD) is, is een berekening niet nodig. In dat geval is de pipwaarde altijd €1,- bij een mini-lot en €10,- bij een lot. Met rekenvoorbeelden zou ik de meeste lezers waarschijnlijk beledigen.

    De uitkomst kan worden gebruikt om het risico dat je bereid bent te lopen in geld uit te drukken. Zodat je kunt bereken hoeveel geld je nu eigenlijk op het spel zet en of dit binnen de voor jou acceptabele grens blijft. Veel traders gebruiken hiervoor maximaal 2% van hun trading account, maar omdat het vaak een persoonlijke kwestie betreft, zijn de meningen hier wel over verdeeld en zijn er ook voor de bepaling van het risico dat je bereid bent te nemen, weer veel alternatieven te vinden op het internet. Hoewel de meeste brokers je trading activiteiten in één valuta weergeven, kan de uitkomst ook worden gebruikt om je posities met verschillende volumes en in verschillende valuta’s met elkaar te vergelijken als dit niet het geval is.

    Renko en de pipwaarde
    Met de Renkologie streef ik er naar om de technische analyse zo simpel en overzichtelijk mogelijk te houden. Hierbij maak ik gebruik van Renko blokken van 25 pips. Het bedrag in geld is dus simpel te berekenen, 25x de pipwaarde is de waarde in geld van een blok. De initiële stoploss, die ik mijn vangnet noem, plaats ik meestal op een afstand van 100 pips.
    Omdat ik uit de trade stap op het moment dat na de dagelijkse volatiliteit van 19:00 uur of na de close van de NY sessie, één of twee blokken in omgekeerde richting is gevormd, wordt het vangnet niet vaak geraakt.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn nieuwe website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    Renko en aandelen CFD’s

    Het zal de trouwe lezers van dit blog niet ontgaan zijn dat ik sinds een paar maanden mij volledig heb gestort op het traden met Renko grafieken en hier zelfs enthousiast de eerste Nederlandstalige website voor heb opgericht. Na een paar maanden backtesten heb ik mij in eerste instantie beperkt tot de Renkologie op enkele Major Forex paren, daarna CFD’s van Indices en wat Commodities. Het verschil in interpretatie en werkwijze bleek hoofdzakelijk neer te komen op het aanpassen van de blokgrootte van de Renko blokken. Dus waarom niet eens testen op CFD’s op aandelen? Aan de gekozen broker zal het niet liggen, die heeft ze allemaal in zijn pakket.

    De backtests zijn gedaan op een tiental CFD’s op Nederlandse aandelen met een blokgrootte van 1%. Hier bleek het ProRealTime platform toch wel enige moeite mee te hebben. Dit uitte zich doordat de blokken van dezelfde grootte niet allemaal op dezelfde horizontale lijn kwamen. Dit kleine euvel werd opgelost door de blokgrootte in te stellen op de dagprijs gedeeld door honderd. De resultaten van de backtests kwamen hierna sterk overeen met de backtests van de andere effecten. Dit heeft mij er toe gebracht om het eens bij mijn nieuwe broker Live te testen. De eerste trade ging al gelijk de mist in, maar omdat ik de money management regels van de Renko Basis Strategie (RBS) hanteer, maakt mij dit niet zoveel uit. Het idee is goed en getest, dan komen de winnende trades vanzelf wel.

    [center][/center]

    Om in het oerwoud van aandelen CFD’s de juiste te kunnen bepalen, heb ik een aantal harde regels en op basis van fundamentele analyse ingrediënten, drie criteria opgesteld waaraan een aandeel moet voldoen voor dat ik er überhaupt in stap.

    AEX/AMX
    Allereerst analyseer ik alleen CFD’s van Nederlandse aandelen die in de AEX of AMX genoteerd staan. Dit vanwege het feit dat de gegevens over deze aandelen vaak bij elkaar te vinden zijn en er geen wisselkoers betaald hoeft te worden omdat deze in euro’s handelen. Ook qua aantallen zijn deze indices nog een beetje te hanteren. Ik hoef hierdoor niet door de gegevens van honderden aandelen.

    Prijs
    De prijs moet liggen tussen de €5,- en €50,-. Ligt de prijs hoger, dan is het aandeel te duur in verhouding tot de margin die nodig is en als de prijs lager ligt, wordt er te weinig aan verdient.

    Gemiddeld Volume over 3 maanden
    Het gemiddeld Volume over 3 maanden moet hoger zijn dan 100.000. Dit volume vertegenwoordigt op de Nederlandse markt een redelijke volatiliteit. Aandelen die nauwelijks verhandeld worden, bieden vaak minder kansen voor een trade en leveren ook vaak minder op.

    Koerswinst verhouding (K/W)
    Een K/W geeft de gezondheid van een bedrijf aan. Op Wikipedia is hier een aardige tabel over te vinden. Zelf selecteer ik alleen aandelen met een K/W tussen de 8 en 20. Deze twee getallen fungeren voor mij een beetje als fundamentele oscillator waarbij een waarde van kleiner dan 8 ondergewaardeerd betekent en een waarde van groter dan 2 overgewaardeerd betekent.

    Wanneer een aandeel aan deze criteria voldoet, reken ik nog de Intrinsieke waarde van het aandeel uit door de Marktkapitalisatie te delen door de Uitstaande Aandelen om de ruimte voor eventuele groei te bepalen. Gewoonlijk houd ik na deze fundamentele analyse ongeveer tien kandidaten over voor mijn watchlist. Ik voer de analyse uit in het weekend, lekker bij de open haard of in de tuin. Alle gegevens die ik gebruik zijn overigens gemakkelijk te vinden op investing.com.

    Het technische analyse gedeelte wijkt niet af van mijn Renko Basis Strategie, zoals deze op mijn website is te vinden. Het dagelijks scannen van de aandelen watchlist doe ik op een ingestelde blokgrootte van 1%, als ik een kans waarneem wijzig ik de blokgrootte in de dagwaarde gedeeld door honderd om aan de hand van de strategie te bepalen of ik een positie in zal nemen en hoe groot deze zal zijn. Indien ik daarna eventueel een positie heb ingenomen, werk ik als vast onderdeel van mijn Renko Basis Strategie mijn trading journaal dagelijks bij.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn nieuwe website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Renko Cafe
    Renko Cafe
    Bijdrager

    De kracht van de hele getallen

    Een heel vaak onderschat fenomeen bij het traden is de kracht van de hele getallen, door Engelstalige traders vaak aangeduid met ‘The Figure’. Helaas wordt door het gebruik van technische indicatoren de aandacht vaak afgeleid van deze natuurlijke indicator.

    Wanneer we het hebben over hele getallen, dan bedoel ik in de context van het traden de afgeronde prijs van, bijvoorbeeld, het EUR/USD paar op 1.36000, de stand van de AEX op 400 punten of de prijs van een aandeel op hele euro’s. Deze prijslevels vormen vaak een psychologische steun of weerstand waar de prijs eerst doorheen moet, voordat de trend zich voortzet of dienen als kantelpunt (reverse of pivot point) voor de prijs. Het begrip ‘hele getallen’ laat zich het best begrijpen door het tellen van nullen. Hoe meer nullen er achter een getal voorkomen, hoe krachtiger de psychologische steun of weerstand. Dus de prijs van een aandeel CFD van €10,00, geeft een krachtiger steun of weerstand dan een prijs van €11,00 of €10,10 en dergelijke. Deze onderverdeling wordt ook wel eens met 00 en 50 cijfers gedaan, waarbij alle hele getallen tussen de 00 en 50 minder krachtig zijn dan de cijfers die eindigen op 00 of 50. (bijvoorbeeld €10,00 en €10,50, of 1.30000 en 1.35000).

    De laatste reeks hele getallen die als bijzonder krachtige levels worden beschouwd zijn de getallen uit de Fibonacci reeks waarbij elk element is afkomstig van de som van de vorige twee elementen. Bijvoorbeeld, het getal 34 wordt verkregen door het getallen 21 en 13 bij elkaar op te tellen en het getal 8 wordt verkregen door 3 bij 5 op te tellen.

    Het traden met Renko grafieken leent zich bij uitstek voor het gebruiken van de hele getallen, vooral als je de horizontale lijnen automatisch door je trading platform onder de grafieken laat plotten.

    De eerste vraag die bij mij opkwam toen ik voor het eerst over de kracht van de hele getallen las, is; Hoe komt dit dan, dat deze getallen zo’n grote rol spelen? Het antwoord hierop heb ik hiervoor eigenlijk al beschreven door de getallen psychologische steun of weerstand te noemen. Het blijkt namelijk dat de hele getallen voor de meeste traders een onbewuste psychologische prijsmarkering betekenen, waardoor op een zelfde manier als bij Fibonacci retracement en extension levels door heel veel traders wordt gereageerd.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer…….

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Under pressure

    De Britse rockgroep Queen zong hier in 1981 samen met David Bowie al een hitsingle over die zowel in Nederland als in de UK de nummer 1-positie in de hitlijsten veroverde. Dit blog gaat over de verschillend soorten druk die traders kunnen ervaren.

    [center][/center]

    De druk van traden met echt geld
    Dit is een druk die iedere (beginnend) trader zal herkennen. Op een demo account worden grootte successen geboekt en het advies van de ervaren traders om dit minimaal een half jaar te doen, wordt al na enkele geslaagde trades op de demo account in de wind geslagen. Zo moeilijk kan het dan toch niet zijn,……. totdat het spaargeld overmoedig op een live account wordt gestort. Zelfs al zijn de resultaten gelijk aan die van de demo, is de druk die wordt ervaren enorm. Het traden met echt óf nep geld maakt een heel verschil, hoe klein het bedrag op de live account ook is.
    De druk van traden met echt geld wordt nog vele malen groter indien de trader zijn familie, vrienden en kennissen heeft weten te overtuigen dat hij de heilige graal heeft gevonden en het geld dat zij hiervoor over hebben makkelijk kan laten groeien. De Engelse traders term hiervoor is niet voor niets ‘scared money’.

    De druk van de noodzaak om te slagen
    Veel van de traders die uiteindelijk niet slagen hebben na een reeks van geslaagde trades hun baan opgezegd en zijn zich volledig aan het traden gaan wijden. Doordat het vangnet van een maandelijks vast salaris en betaalde premies voor (sociale)verzekeringen wegvalt, ontstaat de noodzaak om te slagen. Bijkomend geeft een ‘eigen zaak’ veel vrijheid en sommigen kunnen hier dan ook niet goed mee omgaan. Anderen beheersen de discipline hiervoor wel, maar slaan juist door naar de andere kant en volgen de koersen en grafieken van tick tot tick. Dit leidt weer vaak tot ‘overtrading’, een andere traders valkuil. Als je iedere ochtend wakker wordt met de gedachte dat je die dag MOET verdienen om simpelweg in je levensonderhoud te kunnen voorzien en aan je financiële verplichtingen moet voldoen is de druk enorm. Zelfs de meest ervaren en gedisciplineerde traders hebben vaak moeite met deze druk.

    De V-Vorm van de koers
    De druk die hiermee wordt bedoeld is de druk die ontstaat als de prijs keert. Vooral op de Renko grafiek is het keren van de trend in de V-vorm goed zichtbaar. Sommige traders raken letterlijk in paniek als de prijs plotseling keert naar aan leiding van nieuws of een economische data release. Op You tube zijn hier hele leuke, maar ook schrijnende, filmpjes van te bekijken.

    Het antwoord
    Traders die er in slagen om consistent succesvol te zijn, blijken vaak een manier te hebben gevonden om met deze druk om te kunnen gaan. Zij bezitten over voldoende ervaring en theoretische achtergrond, vaak door het uitbouwen van een kleine account tot aanzienlijk en hebben het money management zo goed onder de knie dat zij zowat emotieloos kunnen traden. Door de toepassing van money en risicomanagement zijn zij gewend aan de druk. Hiernaast hebben zij een plan B voor hun inkomsten te hebben waarop ze kunnen terugvallen.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer…….

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Euro Stoxx 50
    Waarom de Euro Stoxx 50 index op mijn watchlist staat.

    Tijdens een uitzending van BNR radio op woensdag 30 april werd in een interview met ING-econoom Carsten Brzeski nog eens bevestigd dat degene die de Europese Unie als een economisch blok beschouwt, tot de conclusie moet komen dat niet China of Amerika, maar de EU de grootste economie ter wereld is. “We zijn echter nog geen één economie, maar we zijn wel een groot blok. Het is zeker interessant om die vergelijking te trekken met de VS en China.

    [center][/center]

    De vergelijking tussen China, de VS en de eurozone zou nóg meer passen, vindt Brzeski. “De eurozone staat volgens mij op nummer 3 op dit moment als je die ranglijst pakt. Natuurlijk hebben we daar wel de gezamenlijke munt en ik denk dat het wel heel interessant is om te zien hoe groot en belangrijk de euro-economie is.

    Leuk om te constateren dat dit juist één van de redenen is waarom de Euro Stoxx 50 index op mijn watchlist staat. Dat er met traden op de Euro Stoxx 50 geld te verdien valt was mij al enige tijd duidelijk, vooral toen de Franse effectenhandelaar Jerome Kerviel begin 2008 miljarden verliezen veroorzaakte met de handel in Euro Stoxx futures voor zijn werkgever Société Générale. Nota bene één van de banken sector aandelen uit de index. De trigger bij dit voorval was voor mij, als iemand zoveel kan verliezen, moet het ook mogelijk zijn om veel winst te maken.

    De Euro Stoxx 50 is een index, ontworpen door Stoxx Ltd, die vanaf 28 februari 1998 met een waarde van 1000 punten is gestart en is samengesteld uit de 50 belangrijkste aandelen uit de landen van de eurozone. De index heeft qua risicospreiding een mooie verdeling over meerdere sectoren, waaronder onder andere Philips uit de Industrie sector en Unilever uit de food sector, maar ook Duitse aandelen als SAP uit de technologie sector en Volkswagen en BMW uit de automobiel sector zijn vertegenwoordigt in de Euro Stoxx 50.

    Een andere reden dat de Euro Stoxx 50 op mijn watchlist staat is het grote aanbod van Euro Stoxx futures en omdat veel Exchange Traded Funds (ETF’s) de index volgen. Hiernaast bieden ook heel veel brokers deze index aan als CFD met een aantrekkelijke spread en hefboom.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Risicospreiding

    Verdeel en heers, Divide et impera, zowel Philippus II van Macedonië als later, de stichter van de moderne politieke wetenschappen, Machiavelli verkondigden het al. Door het pakket ‘Risico’ te verdelen zijn deze beter te beheersen. Ook wanneer je actief bent in het handelen in verschillende effecten is deze oeroude wijsheid aan de orde.

    [center]
    [/center]
    Risicospreiding, ook wel diversificatie genoemd, staat oorspronkelijk voor het aanhouden van aandelen in verschillende bedrijven en /of verschillende bedrijfstakken of beleggingsvormen, om het risico van koersfluctuaties te beperken.

    Het beroep van trader kent echter meer vormen van risicospreiding op verschillende niveaus. Zo wordt er bijvoorbeeld gelet op het risico in geld of punten dat er wordt gelopen per individuele trade. In het kader van het money management wordt vaak een bepaald percentage als acceptabel risico gehanteerd, of wordt de margin die per trade wordt aangehouden gebruikt als indicatie voor het risico dat wordt gelopen. Maar ook het gebruik van verschillende strategieën wordt gebruikt om het risico te spreiden.

    Een andere vorm van risicospreiding is het uitwijken naar een veilige haven, een ‘Safe Haven’ wanneer een effect te maken heeft met veel turbulentie op de markt. Goud is zo’n typische Safe Haven wanneer de valutamarkt te volatiel is, maar ook de Amerikaanse T-Notes worden beschouwd als veilige haven in een tumultueus economische klimaat. De Zwitserse franc en de US Dollar worden algemeen beschouwd als de Safe havens onder de valuta’s en wanneer het even minder goed gaat in een bepaalde economische sector , zie dat de aandelen van het bedrijf dat op dat moment het beste presenteert vaak de rol van Safe Haven krijgt toegedeeld.

    Eén van de minst toegepaste vormen van risicospreiding is de verdeling van het trading kapitaal over meerdere instellingen of brokers. Het voordeel van deze diversificatie is de onafhankelijkheid ten opzichte van de broker, wanneer deze bijvoorbeeld een te hoge variabele spread hanteert of plots zijn voorwaarden wijzigt. Hiernaast komt het ook met enige regelmaat voor dat een broker, vaak gevestigd op onduidelijke plaatsen, van de ene op andere dag van de aardbodem verdwenen lijkt. Over risico gesproken, als het hele kapitaal net bij een dergelijke broker geparkeerd was.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.

    Volg mij op Twitter en bezoek mijn nieuwe website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Mean Renko, een variatie

    In een reactie op mijn dagelijkse RenkoScoop werd ik een tijdje geleden door een collega van de technische club van mijn broker geattendeerd op het gebruik van Mean Renko grafieken.

    Mean Renko, ook wel Median Renko genoemd, is een variatie op de klassieke Renko grafieken waar op mijn stijl van traden is gebaseerd, waarbij de nieuwe blokken halverwege de voorgaande blokken openen. Hierdoor wordt er nog meer ‘ruis’ uit de grafieken gehaald en worden er meer blokken getoond in een grafiekvenster.

    [center][/center]

    Een ander bijkomend voordeel is dat bij Mean Renko, net als bij de standard candlestick grafieken, door middel van ‘staarten’ laat zien tot op welk niveau de prijs is door gestegen of is gedaald. Dit kan uitermate handig zijn om een strakke stoploss te bepalen, bijvoorbeeld wanneer Mean Renko wordt gebruikt om te scalpen.

    Traders die bekend zijn met de Heikin-Ashi grafieken, waarover ik eerder een blog schreef, zullen wellicht de overeenkomst, van de opening halverwege het nieuwe blok, herkennen met deze grafiek soort. Toch zijn er een aantal verschillen. Het grootste en ook het belangrijkste verschil is dat de Mean Renko grafieken in tegenstelling tot de Heikin-Ashi grafieken niet tijdgebonden zijn. Hiernaast zijn de Heikin-Ashi candles er in meerdere vormen terwijl de Mean Renko blokken één vooraf ingesteld formaat kennen met slechts een staartje dat aangeeft waar de prijs is geweest.

    De Mean Renko grafieken zijn gemakkelijk te implementeren in het Marketscope platform en ook voor MetaTrader 4 zijn er verschillende Expert Advisors verkrijgbaar.

    Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Mean Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Appels met appels vergelijken

    De wat luie traders zoals ik, bepalen de posities die zij willen gaan innemen voor een trade door het regelmatig scannen van een aantal valutaparen op een vooraf bepaald entry signaal. In mijn geval is dit in eerste instantie twee Renko blokken van een andere kleur na een kantelpunt, waardoor mijn aandacht wordt getrokken, waarna ik verder volgens mijn tradingplan bepaal of ik wel of geen positie zal innemen.

    [center][/center]

    Maar wat nu als een trader een sterk voorgevoel heeft over de richting waarin een valuta zich zou kunnen gaan bewegen?
    Bijvoorbeeld de trader heeft het idee dat de US Dollar door een rentebesluit in kracht zal afnemen. Hij kan dan anticiperen door long te gaan op het EUR/USD paar, maar dat hoeft niet per definitie de beste en meest voordelige keuze te zijn omdat, zoals iedere Forex trader weet, dit paar tegelijkertijd afhankelijk is van de ontwikkelingen rondom de Euro.

    De manier om inzicht te krijgen in welk paar het best gehandeld kan worden is om een vergelijk tussen de paren te maken op basis van gelijke parameters. Het vergelijk tussen appels en appels om zo maar te zeggen.

    Het eerste dat er moet gebeuren is om alle paren waarvan de USD zowel de ‘base’ als ‘quote’ valuta is, onder elkaar in een spreadsheet te zetten. De volgende stap is om van al deze paren op dezelfde dag de Average True Range, de ATR(14), omgerekend naar het aantal pips, in de kolom naast de paren te zetten. Door het verschil in de ATR is er al een eerste beeld van de sterkten/zwakten van de valuta’s ten opzichte van de US Dollar.

    In de volgende kolom wordt de sluitprijs van de vorige dag genoteerd. Om het geheel af te maken wordt in de laatste kolom het percentage in verschil uitgerekend. Dit kan door een simpele formule te maken die de sluitprijs van de vorige dag deelt door honderd (1%) en de uitkomst vermenigvuldigd met het aantal pips uit de ATR kolom. Het paar met het hoogste percentage verandering komt in aanmerking voor het meeste te verwachten rendement ten opzichte van de US Dollar.

    Als dit artikel je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Mean Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Japans vanavond?
    De Renko Ichimoku Strategie

    Dat Renko charting uitstekend te combineren is met verschillende indicatoren en strategieën wisten we natuurlijk al lang. Toch was ik blij verrast toen ik de mogelijkheden van de combinatie van Renko en de Ichimoku methode ontdekte.

    Eerst een stukje achtergrond over deze laatst genoemde. Ichimoku Kinko Hyo, kortweg Ichimoku genoemd is een vorm van technische analyse die, net als Renko, uit Japan is overgewaaid. Ontwikkeld in de dertiger jaren van de vorige eeuw door de Japanse journalist Goichi Hosoda, die ook bekend stond onder het pseudoniem Ichimoku Sanjin. Van dit pseudoniem is de naam voor de methode afgeleid.

    Omdat de grafieken er met Ichimoku een beetje vol en onduidelijk uitzien, laten (beginnende) traders dit gereedschap vaak in hun trading toolbox liggen, maar indien je er eenmaal mee aan de slag gaat blijkt deze trendvolgende strategie in het gebruik heel simpel.

    De methode wordt door vrijwel iedere zichzelf respecterende broker als indicator, Expert Advisor of als strategie aangeboden en berust op vier, of eigenlijk vijf indicatoren. Maar de laatste, Chikou Span, wordt, vanwege zijn ‘lagging’ karakter niet vaak door traders gebruikt en maakt hierom ook geen deel uit van de Renko Ichimoku Strategie.

    Hieronder volgt een korte uitleg van de indicatoren die wel worden gebruikt.

    Tenkan-sen (Conversion Line): ( 9-periode hoog + 9-periode laag) / 2)). Op een dagelijkse grafiek is deze lijn het middelpunt van het 9-daagse hoog-laag bereik over iets minder dan twee trading weken.

    Kijun-sen (Base Line) 🙁 26-periode hoog + 26-periode laag) / 2)). Op een dagelijkse grafiek is deze lijn het middelpunt van het 26-daagse hoog-laag bereik over iets minder dan een trading maand.

    Senkou Span A (Leading Span A): (Tenkan-sen + Kijun-sen) / 2)). Dit is het middelpunt tussen de Tenkan-sen en de Kijun-sen. De Leading Span A vormt één van de twee grenzen van de Kumo. Senkou Span A wordt aangeduid als ‘Leading’ omdat deze wordt uitgezet over 26 perioden in de toekomst.

    Senkou Span B (Leading Span B): (52-periode hoog + 52-periode laag) / 2)). Op de dagelijkse grafiek is deze lijn het middelpunt van het 52-daagse hoog-laag bereik over iets minder dan drie maanden. De standaardinstelling voor de berekening is 52 periodes, maar kan worden aangepast. Deze waarde wordt ook uitgezet 26 perioden in de toekomst.

    De laatste twee vormen met hun grenzen de Kumo, de zogenaamde Ichimoku wolk. De kleur van deze wolk, meestal rood en groen, geeft het op dat moment geldende sentiment weer.

    De strategie

    Voor de Renko Ichimoku Strategie, waarvan de backtests overigens veelbelovend zijn, wordt gebruik gemaakt van de standaard Ichimoku instellingen (9, 26, 52). Wanneer de prijs, tot uitdrukking gebracht in een blauw Renko blok, zich boven de wolk bevindt, wordt er, bij voorkeur, gezocht naar een long trade. Andersom, als een rood Renko blok zich vormt zich onder de wolk, dan wordt er gezocht naar een short trade. Dit is echter geen harde regel, zoals dadelijk na het beschrijven van de gradaties voor de entry duidelijk zal worden.

    De entry is simpel. Wanneer de Tenkan-sen de Kijun-sen kruist wordt er ingestapt. Er wordt met deze strategie uitgestapt wanneer de Tenkan-sen de prijs terug kruist. De stoploss, het vangnet volgt de koers dagelijks op de afstand van 1.5x de ATR(14) en dient slechts als laatste redmiddel als de prijs onverwachts van richting veranderd. De strategie komt het best tot zijn recht op hogere timeframes zoals de Renko dag- en weekgrafiek, al worden er op de laatste, voor Forex erg weinig signalen gegenereerd, maar voor CFD’s op aandelen kan dit juist weer wenselijk zijn.

    De entry kent drie gradaties. Een sterk, medium of zwak entry signaal. De entry kan als sterk
    worden opgevat als de kruising van de Tenkan-sen en de Kijun-sen voor een koopsignaal (long trade) boven, of voor een verkoopsignaal onder de Ichimoku wolk, de Kumo valt. Een medium signaal is wanneer het koop- of verkoop signaal binnen de Kumo valt en een zwak signaal is als de kruising van de Tenkan-sen en de Kijun-sen voor een koopsignaal (long trade) onder, of voor een verkoopsignaal boven, de Kumo valt.

    Samengevat

    Met name de Japanse termen zijn even wennen en deden mij herhaaldelijk aan de menukaart van mijn favoriete Sushi restaurant denken. Vandaar ook de titel van dit artikel. Echter door de simpele toepasbaarheid van de strategie kan deze goed worden gecombineerd met Renko Charting en kan de strategie bijdragen aan een hogere win ratio en consistente winst.

    Als dit artikel je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen. Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    De Parabolic SAR als stoploss

    De meeste lezers van mijn artikelen weten dat ik mijn stoploss bepaal door de ATR(14) van het paar met anderhalf te vermenigvuldigen. Hierdoor krijgt de prijs voldoende ruimte om te ‘ademen’ echter, deze methode kent ook nadelen.

    Eén van deze nadelen is dat deze stoploss, die ik mijn vangnet noem, vaak te ver van de prijs afstaat doordat er een hoge ATR(14) wordt berekend. Stel, de ATR(14) staat voor een paar op 0.00843. Dit anderhalf keer vermenigvuldigd wordt 0.012646. Dit betekent dus een stoploss op ruim 126 pip. Wanneer ik vervolgens minimaal een Risk/Reward ratio van 1:2 wil realiseren wordt dit een moeilijk geval, want helaas komen koersbewegingen van 252 pips niet zo vaak voor.
    Het blijft daarom op dit gebied een zaak van concessies doen en hopen dat er kan worden uitgestapt op drie kerende Renko blokken, voordat het vangnet wordt geraakt.

    De laatste tijd ben ik echter aan het traden met een methode die wellicht het antwoord biedt. In hetzelfde boek uit 1978 als waaruit de ATR, de RSI en de ADX indicator komen, New Concepts in Technical Trading Systems van Welles Wilder, vond ik de Parabolic SAR.

    De Parabolic SAR (Stop And Reverse) is een indicator waardoor er stippen in een parabolische vorm naar de prijs onder of boven de prijs worden gevormd die aangeven waar een positie al dan niet gesloten moet worden. De indicator kent twee parameters de stapgrootte (standaard: 2%) en de maximale versnelling (standaard 20%). Deze parameters bepalen uiteindelijk waar de stippen onder of boven de prijs komen te staan. De berekening is vrij complex, daarom richt ik mij met dit artikel op de praktische toepassing als (trailing)stop.

    Dit werkt heel simpel. De Parabolic SAR indicator wordt geïnstalleerd op je trading platform en de stippen boven of onder de prijs die door de indicator worden gegenereerd dienen als plaats voor de stoploss. Bij goede platforms, zoals Marketscoop 2.0, kun je, als de stoploss is geplaatst, de indicator onzichtbaar maken, waardoor de grafiek niet langer ‘vertroebeld’ wordt. Je kunt natuurlijk ook gewoon de indicator laten staan als dit je niet stoort. Doordat de stippen in de regel dichter bij de prijs staan dan mijn vangnet, kan de stoploss op een veilige manier ‘strakker’ worden geplaatst, waardoor een Risk/Reward ratio van minimaal 1:2 sneller te realiseren. Het trailen van de stoploss doe je op deze manier door eens in de periode van je timeframe deze exercitie te herhalen.

    Als dit artikel je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

    #link naar dit bericht
    Marcel van Vliet
    Marcel van Vliet
    Bijdrager

    Renko en de Pinbar

    Eén van de meest eenvoudige en voorkomende single candlestick reversal patronen is de Pinbar. Dit patroon wordt vaak gebruikt door beginnende traders al dan niet beïnvloedt door onze Australische Price Action voorbeelden, waarbij het soms door de vele YouTube filmpjes haast wel lijkt of zij de ontdekkers zijn van de Pinbar. Het patroon is echter al veel ouder en ook bekend onder andere namen, zoals Hammer en Shooting Star. Wat niet veel traders weten is dat de Pinbar, als één van ‘The Five Most Reliable Candlestick Patterns’, dagelijks terugkomt tijdens mijn QuickScan en dus ook deel uitmaakt van mijn ‘Renko edge’. In dit blog zal ik trachten één en ander toe te lichten.

    Wanneer er een Pinbar verschijnt op de dagelijkse candlestick grafiek, begint de ‘waiting game’, immers, geheel volgens de regels die het meeste resultaat bieden, moet minimaal de candle die de Pinbar heeft gevormd zijn afgesloten en de nieuwe moet zijn geopend. Het beste tijdstip voor een daggrafiek is hiervoor nog altijd het sluiten van de New York sessie, om ongeveer tien uur ’s avonds onze tijd dus. Wanneer je op een ander timeframe handelt, is dit natuurlijk minder van belang, maar neemt ook de betrouwbaarheid van de Pinbar evenredig af.

    Omdat één beeld meer zegt dan vijftig woorden, heb ik de grafieken van het GBP/JPY paar als voorbeeld bijgevoegd. Op het candlestick daggrafiek gedeelte vraag ik uw aandacht voor de A+ Pinbar van 19 september 2014. Deze heb ik even uitgelicht en geplot op de Renko grafiek, zodat duidelijk is te zien hoe deze Pinbar eruit ziet op de Renko grafiek. Indien ik zou hebben besloten om deze pinbar te traden, zou ik onder het stippellijntje voor een short trade zijn ingestapt. Niet geheel toevallig valt dit ook nagenoeg samen met een entry signaal van mijn Renko Basis Strategie, de RBS.

    [center][/center]

    De trade op basis van een conservatieve Pinbar entry, net onder de candle, zou mij in combinatie met de RBS exit regel, van drie gekeerde blokken, een plus hebben opgeleverd van 33 blokken van 10 pips. Natuurlijk was er ook risico, dat zal er altijd zijn. Indien ik de stoploss net boven de staart van de pinbar zou hebben geplaatst, resulteert dit in een Risico (R1) van 9 blokken. De Risk/Reward verhouding voor deze trade komt hiermee op bijna 1:4. Het is echter ook niet ongebruikelijk dat traders de stoploss halverwege de staart plaatsen om zo de R-waarde te vergroten en op papier een nog betere Risk/Reward verhouding te realiseren. Mij gaat het met traden om de knikkers en minder om het spel van Risk/Reward verhouding en trouwe lezers van de RenkoScoop weten dat ik inderdaad een graantje van deze opportunity heb meegepikt.

    Voor de liefhebbers heb ik nog een E-book(je) over de Pinbar, Het Pinbar Project, dat ik heb geschreven voor mijn ‘Renko periode’ Laat me het even weten als je belangstelling hebt.

    Als dit artikel je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
    Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN