Teveel focus op rendement kost rendement

Als beleggers zich teveel richten op rendement kan het wel eens zo zijn dat hij bepaalde risico’s niet waarneemt. Dat kan juist ten koste gaan van het rendement.. Dat blijkt uit een psychologisch experiment uit 1999 door twee Amerikaanse onderzoekers (Christopher Chabris en Daniel Simons van de Universiteit van Harvard).

Een groep vrijwilligers krijgt daarbij een video te zien van twee basketbalteams, het ene in het wit, het andere in het zwart, die een bal naar elkaar gooien. De proefkonijnen in het onderzoek krijgen de opdracht het aantal passes tussen de leden van het witte team te tellen.

Tijdens het spel loopt een persoon in een gorillapak gedurende enkele seconden door het beeld. De deelnemers moeten na afloop antwoorden hoeveel passes ze telden en of ze tijdens het spel iets vreemds hadden opgemerkt. Het resultaat is verrassend: de meerderheid had de gorilla niet eens opgemerkt.

Voorkom dure fouten en haal meer rendement. Wij bieden u een gratis rapport aan met de 10 valkuilen van beleggen. U kunt het hier bestellen: KLIK HIER

Dit experiment leert ons dat meer dan onoplettendheid, te sterk geconcentreerd zijn op een voorwerp ons verhindert om het ongewone of onverwachte waar te nemen. Terwijl we intuïtief zouden denken dat onze aandacht wordt afgeleid door een ongewone gebeurtenis, is het onze concentratie op een vooraf bepaald doel die ons verhindert om gealarmeerd te worden. De test met de gorilla illustreert volgens DNCA (een Franse vermogensbeheermaatschappij) onze aandachtstekortkomingen en een zekere perceptieblindheid.

In 2018 zouden de beheerders wel eens geconfronteerd kunnen worden met het gorilla-experiment. Een beheerder is net als de deelnemers aan het experiment gefocust op een bepaald doel (rendement). Vandaar dat het niet uitgesloten is dat hij bepaalde risico’s (een of meer gorilla’s) niet waarneemt, hoewel hij vanuit zijn opleiding en technische kennis het terrein van mogelijke verrassingen wil ontdoen.

Bron: DNCA Investments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.