Zoals het toetsenbord thuis tikt, tikt het nergens

Thuiswerken is inmiddels meer regel dan uitzondering en lijkt van blijvende aard. Werkend Nederland heeft haar draai gevonden, en veel mensen zien volledige terugkeer naar kantoor niet zitten. Onderzoek van Ivantie bevestigt dit beeld, 39% van de respondenten blijft na de pandemie liever thuis werken als zij de keuze krijgen. Een fractie meer (41%) geeft voorkeur aan een combinatie tussen thuis en kantoor. Als belangrijkste voordelen van thuiswerken noemen de respondenten minder stress bij woon-werkverkeer, geldbesparing en een beter evenwicht tussen werk- en privé.

Nu werpt het thuiswerken niet alleen zijn vruchten af voor werknemers, ook een aantal bedrijven ondervindt de positieve gevolgen hiervan. Zo stuwde de groeiende vraag naar laptops en computers de financiële resultaten van Dell en HP. Dell beleefde in het tweede kwartaal van 2021 het beste kwartaal uit haar de geschiedenis van het bedrijf met een recordomzet van 26,1 miljard dollar. HP (HPQ) zag de inkomsten jaar-op-jaar met 7% stijgen ten opzichte van 2020.

Niet alleen Dell en HP doen het goed, ook bij Apple (AAPL) gaan de iPhones, Macs en iPads als warme broodjes over de toonbank. Apple heeft al meerdere malen verkoop- en winstcijfers behaald dieonhaalbaar werden geacht. Apple rapporteerde in het tweede kwartaal van 2021 gigantische groeicijfers zien voor de iPhone (+65%), iPad (+79%) en Mac (+72%) en deelde dit succes met de aandeelhouders met een riante dividenduitkering.

Naast het succes van de producenten, wisten ook retailers succesvol op de nieuwe situatie in te springen met nieuwe vormen van dienstverlening. E-commercebedrijf en aanstaand beursdebutant Coolblue zag thuiswerken als kans en heeft een eigen ‘Coolblue Thuiswerkwinkel’ in het leven geroepen om het voor werkgevers eenvoudiger te maken om thuiskantoren in te richten. ING heeft op een afgeschermd deel van de website van Coolblue een eigen thuiswerkwinkel ingericht waardoor tot aan het tweede kwartaal van 2021 al 1.600 thuiswerkplekken voorzien zijn essentiële thuiswerkattributen die werknemers zelf hebben kunnen uitzoeken via het Coolblue platform.

Thuiswerken, betekent minder reistijd en dus meer tijd voor dineren. Ahold Delhaize (AD.NV) heeft een sterker tweede kwartaal gedraaid dan verwacht, wat volgens CEO Frans Muller deels kan worden verklaard door veranderende consumptiepatronen: “Klanten zullen meer thuis consumeren. Dat heeft deels te maken met thuiswerken en dat is volgens ons een blijver”. Ook denkt Muller dat men “het thuis koken heeft herontdekt.”

“Of men thuis zal blijven werken in de toekomst blijft gissen. Wel is gebleken dat veel bedrijven ook na de pandemie flexibeler staan tegenover thuiswerken en dat een meerderheid van de werknemers kunnen blijven genieten van de voordelen die dat biedt. Zolang de pandemie nog van invloed blijft op ons dagelijks leven, blijft thuiswerken een hot topic, wat betekent dat bedrijven die dit kunnen faciliteren waarschijnlijk sterk zullen presteren”, stelt Ben Laidler, Global Markets Strategist bij eToro.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.