De zelfsturende auto is er eerder dan u denkt

De zelfsturende auto is sinds jaar en dag een thema dat tot de verbeelding spreekt. Series en films als Knight Rider, Total Recall of Minority Report maakten er dankbaar gebruik van. Het ziet er echter naar uit, dat fictie sneller een feit zal worden dan we beseffen.

Er zijn ook voldoende valide redenen om de komst van de zelfsturende auto te bevorderen. De beste reden is misschien wel de veiligheid van de automobilist. Als in elke auto state-of-the-art technologie zou worden ingebouwd, dan zou dat alleen al in Europa jaarlijks ongeveer 4000 doden kunnen schelen.

De weg naar de volledig zelfsturende auto laat zich in vijf fases opdelen. We zitten feitelijk nog midden in de eerste fase. De chauffeur is nog de baas in de auto, maar er is steeds meer elektronica om hem een handje te helpen. De 2de fase is die van de Advanced Driver Systems (ADAS) zoals cruise-control. In de 3defase neemt het systeem een deel van controle van de auto over, bijvoorbeeld op snelwegen. De bestuurder wordt steeds meer stand by. In de 4de fase is de rol van de bestuurder nagenoeg uitgespeeld, maar de auto blijft de mogelijkheid bieden om zelf te rijden. In de vijfde fase is ook die mogelijkheid weggenomen. De auto is volledig autonoom.

De meeste auto’s verkeren in fase 2, maar auto’s uit het hogere segment zijn al druk bezig om fase drie werkelijkheid te laten worden. Dat is overigens de moeilijkste fase. Het is immers de fase, waarin de chauffeur meer en meer controle moet afstaan. Op papier is de vereiste technologie al aanwezig, maar die is nog extreem duur. Sommige insiders vragen zich bovendien af of deze overgangsfase wel zo veilig is. Is de technologie al wel zover dat het systeem de bestuurder tijdig kan waarschuwen om in noodgevallen in actie te komen? Ze zijn dan ook van mening dat fase 3 maar het best overgeslagen kan worden.

De opmars van de zelfsturende auto valt samen met verregaande veranderingen in het denken over het gebruik van de auto. De auto zal voor steeds meer mensen zijn uitstraling als statussymbool verliezen. Het verliest ook zijn aantrekkingskracht als ultieme rijervaring.

Het wordt steeds meer een gebruiksmiddel. In de stedelijke gebieden zullen twee nieuwe types voertuigen gaan domineren. De Shared Autonomous Vehicles (SAV) en Pooled Shared Autonomous Vehicles(PSAV). In beide gevallen gaat het niet langer om het bezit van een auto, maar om het delen van het vervoer en transport. Op het platteland is het delen van transport wat moeilijker en zal vooral de Family Autonomous Vehicle gemeengoed worden als fase vijf eenmaal bereikt is.

Sommige autofabrikanten zijn zich al terdege bewust van deze ontwikkelingen en zijn al drukdoende om voor te sorteren op een wereld, waarin de auto slechts transport as a service (TaaS)is. BMW bijvoorbeeld is al sinds 2011 druk met zijn DriveNow initiatief. Het idee erachter is, dat ook in een TaaS wereld consumenten bereid zijn om extra te betalen voor een buitengewone dienstverlening. Die exclusieve dienstverlening moet dan wel gekoppeld worden aan het merk. Branding is dan van het grootste belang.

De belangrijkste vraag is uiteraard dat van het tijdspad. Wanneer zal de auto van fase 5 de wegen domineren? De ontwikkelingen lijken sneller te gaan dan verwacht. Fabrikanten zijn in een wedren, niet alleen onderling, maar ook met nieuwkomers als Google en Tesla. Zoals het er nu uitziet, zullen de eerste auto’s uitgerust met fase 4 technologie al in het begin van het komende decennium op de wegen te zien zijn. In eerste instantie zal de auto zijn functie nog alleen op de snelwegen kunnen etaleren. Voor het grootstedelijk verkeer zal de technologie nog onvoldoende zijn. Dat zal pas aan het einde van het komend decennium het geval zijn. In eerste instantie zullen alleen de auto’s uit het hogere segment met deze technologie uitgerust zijn. Het zal nog jaren duren voordat de doorsnee auto ook deze technologie bezit. De levenscyclus van een auto bedraagt 16 jaar. Het is derhalve geen gedurfde veronderstelling dat de wereld van de zelfsturende auto rond het jaar 2040 gemeengoed zal zijn. Als de technologische revolutie versnelt, kan het wellicht enkele jaren eerder zijn.

Het ziet er echter naar uit, dat de opmars van de zelfsturende technologie veel sneller door het vrachtverkeer ingevoerd gaat worden. Vrachtauto’s kunnen dan bij wijze van spreken 24 uur per dag rijden. De rijtijdenwet behoort dan definitief tot het verleden en dat brengt grote kostenbesparingen met zich mee. Het ziet er bovendien naar uit, dat er de komende jaren in ieder geval in Europa een groot tekort aan chauffeurs groeit. De nieuwe technologie komt als het ware als geroepen. Een bedrijf als Daimler heeft nu al een technologie in huis om vrachtauto’s in een kolonne te laten rijden. Evenals bij de particuliere auto, zal het nog wel enkele jaren duren voordat de kolonne van vrachtauto’s het normale beeld op de weg is.

Het samengaan van de autonome auto en de opkomst van Transport as a Service heeft grote gevolgen voor het Europese wagenpark. Dat zal pieken in 2025 om daarna tot 2040 met maar liefst 45% groeien. Het zal echter niet een kwestie zijn van gedeelde smart is halve smart. Het zullen vooral de producenten zijn van de doorsnee auto die een veer moeten laten. Het ziet er echter naar uit dat de producenten in het hoger segment juist van deze trend gaan profiteren. Zij zullen hun kapitaalkrachtige klant de mogelijkheid blijven bieden van de zogeheten ‘drivers experience’. Sommige mensen zullen nu eenmaal graag zelf achter het stuur blijven zitten. Ze zijn bovendien nu al drukdoende om Transport as a Service extra glans en inhoud te geven, waar de afnemer waarschijnlijk graag extra voor zal betalen. Zoals eerder gezegd zal die extra service onderdeel zijn van de branding van de merknaam!

Als bovenstaande scenario’s werkelijkheid worden, dan zullen fabrikanten als Daimler een BMW tot de waarschijnlijke winnaars behoren. Beide bedrijven hebben een naam te verliezen als het om innovatie gaat. Daimler is bovendien pionier als het gaat om de autonome vrachtauto, die waarschijnlijk al in 2025 op de weg te bewonderen is. Daimler heeft een Koopadvies bij ER Capital en is bovendien opgenomen in de Modelportefeuille.

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.