Swatch; wees er op tijd bij

Swatch is het grootste horlogebedrijf ter wereld, gevolgd door Richemont en Rolex. Het gesternte stond de afgelopen tijd voor Swatch niet gunstig. Na een grote brand in een fabriek van het bedrijf (29 december 2013), het soberheidsbeleid van de Chinese overheid, waarbij er geen dure cadeaus meer gegeven mogen worden aan ambtenaren en andere beslissers, valutaire tegenwind van dollar en yen en minder aan luxe bestedende Chinezen in zowel Hong Kong als in Zwitserland, staat het aandeel dit jaar fors lager.

De koers kreeg onlangs nog een klein zetje naar beneden nu er in Hong Kong waarschijnlijk momenteel niet veel horloges verkocht zullen worden dankzij de protesten daar.

Het is de grootste markt voor Zwitserse horloges; 20 procent van de export van Zwitserse horloges gaat naar Hong Kong. De verkopen in Hong Kong stonden al langer onder druk omdat de ‘Hong Kong-Chinees’ niets moet hebben van de ‘Vaste Land Chinees’ en het toerisme vanaf het vaste land probeert tegen te werken. De verkoop van horloges op het Chinese vaste land trekt nog wel aan.

Na een bodem in de koers te hebben neergezet in januari 2009 van CHF 115 kende het Swatch-aandeel een hausse en steeg de koers tot net geen CHF 600 afgelopen december, een koersstijging van ruim 400 procent. Sindsdien zit de klad erin en is de koers vanaf het hoogste punt ruim 25 procent kwijt geraakt. Hiermee zit inmiddels veel ellende ingeprijsd en lijkt het aantrekkelijk om het aandeel weer op te pikken. Zeker nu de afgebrande fabriek weer volledig operationeel is en de valutaire tegenwind is afgenomen.

Ruim een jaar geleden is Swatch CEO Hayek vrij intensief in gesprek geweest met Apple in verband met de ontwikkeling van een smartwatch. Swatch bezit het patent op het op een bepaalde manier waterdicht afdichten van horloges en Apple wilde graag gebruik maken van deze techniek. Maar de heer Hayek is vrij eigenwijs en Apple is vrij arrogant en dat botste dusdanig dat ze er niet uitgekomen zijn. Dit zorgde bij Apple voor een flinke vertraging in de ontwikkeling van de onlangs gepresenteerde iWatch. Zij moesten nu immers een eigen techniek ontwikkelen. Swatch is sindsdien zelfstandig verder gegaan met de ontwikkeling van een smartwatch en verwacht hier op korte termijn mee op de markt te komen. Overigens ziet het bedrijf smartwatches niet als concurrent van de reguliere horlogelijn. Het eerste wordt gezien als gadget, het tweede meer als juwelen.

Na een teleurstellende omzet in 2013, waar met een bedrag van CHF 8,82 miljard, een toename van 8,3 procent, de laagste omzetgroei in vier jaar werd behaald, vielen de halfjaarcijfers van 2014 ook tegen. Over de eerste zes maanden van dit jaar groeide de omzet ‘slechts’ met 2,4 procent tot een niveau van 4,1 miljard franc.

Het goede nieuws is echter dat Swatch verwacht dat de tweede helft van 2014 beter zal worden, omdat dan pas de eind vorig jaar afgebrande fabriek weer volledig operationeel zal zijn. De winst over 2013 verraste positief vanwege een megaboete ter grootte van CHF 402 miljoen die Swatch ontving van Tiffany voor contractbreuk bij een samenwerkingsverband tussen beide partijen. Hierdoor steeg de nettowinst over 2013 met ruim 20 procent naar CHF 1,93 miljard. Vanwege deze bijzondere meevaller zal de winst dit jaar lager uitkomen. Over het eerste halfjaar daalde de winst met 8,8 procent naar CHF 830 miljoen, mede door hierboven genoemde oorzaken.

Zwitserse horloges gelden als de top van de markt. Swatch maakt niet alleen de horloges met dezelfde naam, maar maakt ook horloges van onder andere Omega, Breguet, Rado, Tissot en Longines. Totaal voert het concern 20 merken. Verder is het de belangrijkste toeleverancier voor andere horlogeproducenten met de levering van minibatterijen en is het met ETA Zwitserlands grootste leverancier van mechanische horloge-onderdelen. Ook maakt het bedrijf Lcd-schermen en scoreborden, voor onder meer op de Olympische Spelen. De horloges worden verkocht via derden en via eigen horloge-boetieks.

De eerstvolgende cijferpresentatie is pas op 5 februari 2015 met de jaarcijfers over 2014. De koerswinstverhouding voor 2014 bedraagt ongeveer 15,5 en voor 2015 13,9. Swatch is hiermee het laagst gewaardeerde bedrijf in de sector en in historisch perspectief, de gemiddelde koerswinstverhouding bedraagt 17, te laag geprijsd. De beurswaarde van Swatch ligt onder de boekwaarde. De schuld van het bedrijf is met CHF 50 miljoen verwaarloosbaar, zeker tegenover de 2,5 miljard franc cash. Dit wordt overigens vanwege de lage rente niet cash aangehouden, maar geïnvesteerd in edel metalen en diamanten. Wees er op tijd bij voor deze groeidiamant.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Swatch in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.