NVIDIA blueprints: let the games begin!

NVIDIA is een bekende producent van computer-hardware, voornamelijk op het gebied van grafische kaarten en chipsets voor moederborden voor AMD-, Intel-processors en mobiele apparaten. Ook levert het bedrijf de grafische chips van Microsofts Xbox en Sony’s PlayStation en is het toeleverancier aan veel grote computerfabrikanten.

NVIDIA heeft een speciale GPU-technologie ontwikkeld, genaamd Compute Unified Device Architecture (CUDA). Deze technologie stelt softwareontwikkelaars in staat om de in programmeertaal C geschreven algoritmes uit te voeren op de GPU.

Het bedrijf is opgericht door Jen-Hsun Huang en is gevestigd in Santa Clara (Californië). Concurrenten van NVIDIA zijn onder andere AMD en Intel. NVIDIA heeft ruim 8.000 werknemers in dienst. De marktkapitalisatie bedraagt 137 miljard dollar. Op Wall Street wordt wel gesproken van FANGMAN om de meest populaire technologie-aandelen aan te duiden. NVIDIA is de tweede N in dit acroniem. 

Aanvankelijk deed de naam NVIDIA alleen een belletje rinkelen bij fervente gamers dankzij de krachtige grafische kaart GeForce. Gebruikers van Xbox en Playstation weten er alles van. Nu blijkt er echter tegenwoordig geen enkele technische ontwikkeling te bestaan waar beleggers enthousiast van worden of de Californiërs zitten er met hun grafische krachtpatsers middenin. Dat bestrijkt activiteiten op het gebied van zelfrijdende auto’s, robotica en alle aspecten van kunstmatige intelligentie (AI) of virtual reality (VR) tot de reken- en denkkracht die nodig is om digitale munten als Bitcoin en andere cryptocurrencies te mijnen. 

Het resultaat van dit alles? Een omzet die over het vierde kwartaal ruim een derde opliep naar 2,91 miljard dollar. De brutomarge trok verder aan van 60 naar 62 procent. Ter vergelijking; bij Apple bedraagt de brutomarge momenteel 38 procent. De nettowinst steeg met 80 procent naar 1,78 dollar per aandeel. 

NVIDIA heeft afgelopen herfst fors ingezet op kunstmatige intelligentie. NVIDIA’s chips voor datacenters worden op grote schaal gebruikt bij AI-taken zoals machine learning. Daarbij lijkt NVIDIA te zorgen voor een complete aardverschuiving in de AI-chipmarkt. Het buzzword daarbij is intellectual property (IP). Bedrijven als Intel ontwierpen, produceerden en verkochten voorheen chips van start tot finish. Dat businessmodel verschoof door nieuwe producenten die geen kant-en-klare chips meer verkochten maar een soort blueprint waar afbouwers, in licentie, weer een eindproduct van maken. De zogenaamde IP-bedrijven verschaften deze blueprints voor een fee. 

Dit licentiespel wordt nu ook geïntroduceerd in de AI. Dat is best opzienbarend. Het is bijzonder dat een bedrijf dat voorheen kant-en-klare chips verkocht nu overgaat op het verschaffen van blueprints. NVIDIA biedt de designs aan afbouwers aan in een zogenaamde open source omgeving. Die afbouwers kunnen er vervolgens hun eigen specificaties aan toevoegen. NVIDIA zet hiermee de standaard voor het programmeren van AI gebaseerd op NVIDIA blueprints. Wanneer dit dezelfde status zou bereiken als bijvoorbeeld Windows ooit deed voor besturen van pc’s, is succes tot in de verre toekomst verzekerd. Dan is NVIDIA een ‘must have’ voor iedere belegger. 

Gaming is vooralsnog het belangrijkste onderdeel van NVIDIA, maar de meeste belangstelling van beleggers gaat tegenwoordig uit naar de datacenters en het IoT. Daarnaast beslaat het onderdeel zelfrijdende auto’s 5 procent van de omzet. 

De koers van NVIDIA liep ondanks alle onrust op de beurzen gewoon door naar een top van 250 dollar op 16 maart. Toch werd Nvidia geraakt door twee minder gunstige ontwikkelingen. Ten eerste was een ongeluk van een zelfrijdende auto van Uber waarbij een voetganger om het leven kwam niet gunstig voor de koers van het aandeel. De auto was namelijk powered by NVIDIA-chips. Ten tweede kreeg NVIDIA in het vorige kwartaal nog een flinke oppepper van het mijnen van cryptocurrencies. Dat valt enigszins weg nu digitale munten iets aan populariteit lijken te verliezen. De ontwikkelingen op het gebied van AI en de florerende gaming industrie echter lijken meer dan voldoende motoren voor verdere groei. 

NVIDIA is de afgelopen jaren een starperformer geweest op de beurs. Het rendement over de afgelopen drie jaar bedroeg zo’n 920 procent (inclusief herbelegde dividenden). Dat komt neer op een gemiddelde van 116 procent per jaar. Mede door deze ijzingwekkende stijging, die (nog) grotendeels op het conto komt van gaming, bedraagt de koerswinstverhouding 32. Dat is gebaseerd op een winst per aandeel van 6,86 dollar (2019). Voor dit jaar verwacht men een winstgroei van 60 procent. Er zijn echter analisten, waaronder van Seeking Alpha, die al een winst per aandeel van 9,36 dollar inprijzen. Het zou de koerswinstverhouding laten dalen naar 24. Dergelijke groeiaandelen zijn nooit goedkoop.

Auteur heeft privé geen positie in Nvidia, cliënten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

1 gedachte over “NVIDIA blueprints: let the games begin!”

  1. “Aanvankelijk deed de naam NVIDIA alleen een belletje rinkelen bij fervente gamers dankzij de krachtige grafische kaart GeForce. Gebruikers van Xbox en Playstation weten er alles van.”
    Dat is ietwat discutabel: de naam Geforce zal eerder bij PC-gamers een belletje rinkelen dan bij console-gamers. Console gamers kopen de kant-en-klare gameconsole waarvan de grafische mogelijkheden niet te upgraden zijn zoals bij PC’s, dus het zal ze weinig uitmaken welke chip er precies in zit, als het maar goed en mooi speelt.
    Verder bevatten de huidige generatie gameconsoles Xbox One en Playstation 4 beide een grafische chip van AMD; de vorige generatie Xbox 360 (2005–2016) ook eentje van AMD. De Playstation 3 (2006–2017) bevat wel een NVIDIA GPU alsook de eerste Xbox (2001–2009). Maar de meeste consolegamers spelen dus momenteel op AMD-chips.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.