Gamen is bepaald geen spelletje voor Apple

Enkele weken geleden lanceerde Apple met veel bombarie zijn nieuwe TV+platform. Een heel bataljon sterren gaf acte de présence om de lancering van het nieuwe platform luister bij te zetten. TV+ is een poging van Apple om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren, nu de verkopen van de iPhone wereldwijd over het hoogtepunt heen zijn. De bombarie is goed te begrijpen. Apple TV+ moet niet alleen gaan concurreren met een gevestigde naam als Netflix, maar ook met nieuwkomers als Disney+, AT&T en Comcast. Het wordt met andere woorden heel druk in de wereld van streaming.

In de glamoureuze schaduw van Oprah Winfrey en Steven Spielberg kondigde ceo Tim Cook ook nog de lancering van een ander platform aan en wel Apple Arcade. Op Arcade kunnen uiteraard tegen betaling de liefhebbers terecht om te gamen. Arcade is allesbehalve een spelletje. Apple heeft een budget uitgetrokken van waarschijnlijk $ 500 miljoen om initieel in ongeveer 100 games te investeren. Dat is toch een behoorlijke som als je het vergelijkt met de $ 1 miljard die Apple uitgetrokken zou hebben voor de content van TV+.

Volgens sommige analisten zijn die hoge investeringen gerechtvaardigd. Ze verwachten dat de markt voor betaald gamen de komende jaren een heel hoge vlucht gaat nemen en al snel een miljardenmarkt wordt. Een deel van het geld gebruikt Apple om zich van de exclusieve rechten van de games te verzekeren. Het is de bedoeling dat concurrenten als Google en bijvoorbeeld Microsoft het nakijken zullen hebben. Pas na verloop van enkele maanden mogen de ontwikkelaars hun games aan de concurrentie ter beschikking stellen.

Apple gaat in eerste instantie zakendoen met gevestigde namen als Sega, Lego en Cartoon Network, maar ook met onafhankelijke ontwikkelaars als Annapurna Interactive en Bossa Studios. Wat al die namen bindt is dat ze allemaal een succes waren in de App Store. Ook zet Apple zwaar in op zogeheten indie games, waar het de ontwikkelkosten voor eigen rekening gaat nemen. Dat staat toch wel in schril contrast met de grote namen die Tim Cook aan TV+ wil binden. Het is echter wel te begrijpen dat Apple kleine, zelfstandige ontwikkelaars of clubjes van ontwikkelaars aan zich wil binden. Gamen is nu al de meest lucratieve tak van sport in de entertainmentindustrie.

Het kan dus zomaar dat Arcade veel belangrijker en lucratiever gaat worden dan TV+. Bij de bank HSBC zijn ze daar al van overtuigd. Ze schatten daar dat Apple Arcade in 2020 al een omzet zal bereiken van $ 370 miljoen,  in 2022 $ 2,7 miljard om in 2024 alweer gegroeid te zijn naar $ 4,5 miljard. Arcade heeft dan 29 miljoen abonnees die $ 12,99 per maand betalen. De schattingen voor Apple TV+ komen een stuk lager uit. In 2022 zal de omzet $ 2,6 miljard bedragen en in 2024 $ 4,1 miljard.

Arcade is duidelijk bedoeld om Services een krachtige financiële impuls te geven. Het is echter ook een poging om Google de pas af te snijden. Jarenlang genoot Apple de voorkeur van gamebouwers om hun apps te lanceren. Die hoopten op die manier de kapitaalkrachtige klanten van Apple voor zich te winnen. Ook hoopten ze zo maximaal te kunnen profiteren van de prominente positie van de Apple app store. Vandaag de dag schuilt de aantrekkelijkheid van Google in het grote marktbereik van de Android smartphone en daarmee verloor Apple een deel van zijn aantrekkelijkheid en dus zijn exclusiviteit. Arcade moet het weer aantrekkelijk maken exclusief te werken voor Apple.

Er is nog een probleem dat om een oplossing vraagt. Betalen om te gamen is nog niet echt ingeburgerd. Free-to-play heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht. Apple hoopt dat op termijn kwaliteit de doorslag gaat geven.

Cor Wijtvliet

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.