De liefde van de vrouw…

De liefde van de vrouw voor een merk gaat niet alleen volgens onderzoeksbureau Bain & Co maar ook volgens Michael Kors via kleding en accessoires als tassen, zonnebrillen, juwelen, horloges, parfum en natuurlijk schoenen. Michael wie? Michael Kors!

Hermes, Prada gaan nog goed. Burberry daarentegen kwam medio september met een winstwaarschuwing. De omzetstijging van LVMH kwam op ‘slechts’ 6 procent uit. Als gevolg van de groeivertraging in China zou er minder verkocht worden. Sowieso wordt er door een aantal luxe merken, dus los van de groeivertraging in China, momenteel minder verkocht in dat land.

Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste weet een Chinees niet meer of hij thuis ‘een echte’ of een ‘nepperd’ koopt. Als gevolg van het vele kopieerwerk is de markt in China sterk vervuild. De bemiddelde Chinees koopt daarom zijn luxeartikelen liever buiten China, dus in Europa of in de Verenigde Staten.

Dit geeft hem bovendien ook nog een valutavoordeel, vooral de euro is goedkoop ten opzichte van de yuan, en het voordeel dat hij geen importheffing hoeft te betalen. Dat scheelt toch al gauw 20 procent en dit is de tweede reden waarom de omzet van luxe goederen in China afneemt. De minder bedeelde Chinees, die niet kan reizen naar het buitenland, maar zichzelf wel af en toe een uitspatting kon veroorloven, heeft daar nu minder geld voor over.

Heel erg goed gaat het met nieuwkomer Michael Kors en niet alleen in China. Dit Amerikaanse label groeit tegen de klippen op. Het concern Michael Kors is opgericht in 1981 en heeft het hoofdkantoor in Hong Kong. Het creatieve team, waaronder Kors zelf, bevindt zich echter in New York. Het label is op donderdag 15 december 2011 naar de Amerikaanse beurs NYSE gegaan voor 20 dollar per aandeel. Dit was boven de afgegeven range van 17-19 dollar.

De aandelenemissie is één van de beste van het afgelopen jaar; het aandeel staat inmiddels zo’n 170 procent hoger. Ongeveer 22 procent van het aandelenkapitaal is in notering gekomen. Er werden geen nieuwe aandelen geëmitteerd. Een aantal investeerders van het eerste uur, waaronder oprichter Kors zelf, stapte gedeeltelijk uit. Deze investeerders hadden eerder de merken Tommy Hilfiger en Donna Karan groot gemaakt.

Designer Michael Kors ontwerpt niet alleen voor het hoge luxe segment (‘Michael Kors luxery collection’), maar ook voor de lagere regionen (Michael Kors accessible luxery collection’). De marketing om de kleding te verkopen wordt gedaan door zich te richten op het verkopen van accessoires. Want, zo is de filosofie, wanneer de dames, het zijn vooral dames, al is er ook een herenlijn, eens een tas of schoenen kopen, volgt de koop van kleding vanzelf.

Er worden drie distributiekanalen gebruikt, te weten eigen winkels, via warenhuizen (zoals Saks Fifth Avenue, Harrods en in eigen land de Bijenkorf) en via winkels die een licentie verkregen hebben. Per 30 juni waren er 253 winkels onder eigen beheer en 68 winkels die onder licentie opereerden. Totaal dus 321 winkels wereldwijd. Dit moeten er 600 gaan worden.

Michael Kors verhoogde vorige maand de outlook voor het tweede kwartaal, dat eindigde op 30 september, en voor 2013. Het bedrijf groeit tegen de klippen op. De omzet groeide van 100 mln dollar in 2004, naar meer dan 1,3 miljard dollar dit jaar. Vooral in Europa is er met 50 procent sprake van een spectaculaire groei. Deze kwam tot stand dankzij de toename van de populariteit van het merk en een stijging van 61 procent van het aantal afgegeven licenties. In de Verenigde Staten stegen in het tweede kwartaal de verkopen met 45 procent en in Japan met 16 procent. De kwartaalwinst per aandeel groeide met 161,5 procent op jaarbasis. De kwartaalomzet groeide met 71 procent naar 414,9 miljoen dollar. De brutomarge nam met 4,2 procent toe naar ruim 60 procent.

De verwachte koers/winstverhouding bedraagt volgens Bloomberg ongeveer 37. Hoewel dit is hoog, is het in de luxe artikelenbranche geen ongebruikelijke waardering en doet in mijn ogen recht aan het groeipotentieel. Volgens de heer Kors zelf is de Amerikaanse markt voor accessoires 9 miljard dollar groot. Het merk Kors heeft de potentie om het huidige marktaandeel van 5 procent te verdubbelen. Ook elders in de wereld kent nog lang niet iedereen het merk. Naarmate de bekendheid toeneemt, zullen ook de verkopen stijgen. Van verzadiging, zowel voor het aantal vestigingspunten als voor het merk zelf, is zeker nog geen sprake. Sterker nog, ik verwacht dat veel voor vrouwen wereldwijd de liefde voor deze runner up onder de luxe concerns nog zal ontluiken.

Auteur heeft privé geen positie in Michael Kors, cliënten van Fintessa evenmin. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.