Baidu; van zoeken naar (over)boeken

Het in het jaar 2000 opgerichte Chinese Baidu is, kort door de bocht, de Chinese versie van Google. In 2005 kreeg het bedrijf een notering aan de Nasdaq. De website van haar zoekmachine is de op vier na meest bezochte website ter wereld, gemeten naar bezoekers en pageviews. Bijna 90 procent van de bezoekers is afkomstig uit China. Baidu kon in China mede zo groot worden, omdat de Chinese autoriteiten niet zo gecharmeerd waren van het Amerikaanse Google. Google kreeg in China eigenlijk geen voet aan de grond, in tegenstelling tot vrijwel de gehele rest van de wereld.

Net als Google bleek Baidu geen onaardige investering. Sinds augustus 2005 steeg de koers aan de NASDAQ van 2,70 dollar (introductieprijs) naar de huidige koers. Dat komt neer op een rendement van gemiddeld ruim 35 procent per jaar. Jawel, beleggen loont soms.

In de Chinese internetwereld woedt een hevige concurrentiestrijd om het marktleiderschap. Andere grote spelers als Alibaba en Tencent begeven zich steeds meer op elkaars terrein. Ondanks deze toegenomen concurrentie blijft Baidu sterk groeien. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 38 procent. De markt reageerde echter negatief op het bericht dat deze groei in het derde kwartaal naar verwachting zal afnemen tot 34 tot 37 procent. De winst steeg bovendien slechts licht omdat de onderneming, net als bijvoorbeeld Amazon, op grote schaal investeert in nieuwe activiteiten. Baidu wil namelijk haar dominantie als zoekrobot gebruiken om een sterke positie te verwerven in de snelgroeiende op locatie gebaseerde e-commerce.

Baidu mikt op de miljoenen kleinere handelszaken en wil zo de grootste aanbieder worden van online to offline-diensten (O2O). Zo wil men reizen gaan verkopen, net als filmtickets, autoverhuur, thuisbezorging van maaltijden, etc. Recent werden twee reisagentschappen, zeer interessant in het reislustige China, overgenomen: Ctrip en Qunar. Hiermee werd ’s lands grootste online reisbureau geboren.

De deal ziet er ongeveer zo uit: Ctrip.com bezit straks 45 procent van Qunar, terwijl Qunar’s hoofdsponsor, Baidu weer een belang heeft van 25 procent in Ctripo.com. Na de deal stegen de aandelen van Baidu aan de Nasdaq meteen met 9 procent. Zowel Qunar als Ctrip staan ook genoteerd aan de Nasdaq. Qunar was afgelopen jaar het snelst groeiende reisbureau van China, maar leed deels als gevolg van de vele kortingen om marktaandeel te winnen, behoorlijk verlies.

Online reisbureaus zijn booming in China, omdat de uitdijende middenklasse steeds meer geld besteedt aan vrije tijd en entertainment. De concurrentie neemt echter ook steeds meer toe. Internet rivaal Alibaba heeft bijvoorbeeld haar reiswebsite Alitrip om in deze sector te opereren.

Op een ogenschijnlijk totaal ander vlak maakte Baidu recent bekend samen te gaan werken met de Chinese Citic Bank om een online bank te lanceren en zich te mengen in de strijd om de online financiële dienstverlening. Het is iets waar concurrenten als Tencent en Alibaba zich al langer mee bezighouden, overigens tot nu toe zonder al teveel succes. In Baixin Bank, zoals de joint venture met Citic Bank heet, gaat Baidu werken aan een online platform waar particulieren en MKB’ers niet alleen leningen kunnen afsluiten, maar ook beleggen. Met zo’n 500 miljoen mobiele gebruikers en ongeveer 45 miljoen geactiveerde rekeningen is het potentieel groot.

Baidu heeft door de enorme hoeveelheid data waarover men beschikt een goed inzicht in de kredietwaardigheid van haar gebruikers. Ook heeft de onderneming een groot netwerk aan MKB-bedrijven dat al gebruik maakt van de online marketing producten van de Chinese Google. Baidu kan zo een mooie combinatie maken. Een vergunning voor het aanbieden van deze online diensten moet echter nog wel worden verkregen.

Feit is dat de Chinese internetgiganten steeds meer aan de weg timmeren. Ze hebben een gigantische markt van 1,3 miljard Chinezen als grotendeels onontgonnen terrein en dus nog veel mogelijkheden tot verdere groei. Volgens analisten doet de huidige beurswaarde van Baidu geen recht aan deze gunstige perspectieven  en is het aandeel fors ondergewaardeerd. Gezien de koersontwikkeling van de afgelopen tien jaar is dat geen al te spectaculaire visie. Je moet als belegger wel tegen het gevoel van een achtbaan kunnen wil je in dit aandeel investeren, maar ja, de mooiste bloempjes…

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Baidu evenmin in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Een verwijzing naar de titelfoto van Julien GONG Min: https://flic.kr/p/8yX2pY

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.